84 prosent av Sør-Trøndelagsbedrifter positive til flyktninger

84 prosent av Sør-Trøndelagsbedrifter positive til flyktninger (Oslo 06.06.04): Tall fra Vox- barometeret viser at hele 84 prosent av bedrifter i Sør-Trøndelag stiller seg positive til å ha flyktninger i praksis gjennom introduksjonsprogrammet. Nær 50 prosent av ledere i Sør- Trøndelag sier det er praktisk mulig å ta imot fremmedspråklige gjennom introduksjonsprogrammet. Til sammenligning sier 67 prosent av ledere på landbasis at de er positive til å ta imot flyktninger i praksis gjennom introduksjonsprogrammet, mens 46 prosent sier det er praktisk mulig. Obligatorisk fra september Det nye introduksjonsprogrammet for flyktninger blir obligatorisk fra 1. september i år. Fra denne dato er kommunene forpliktet til å skreddersy et program for norskopplæring og kvalifisering for den enkelte. Det er et krav at programmet følges for å gjøre seg berettiget til økonomisk støtte. Deltagere i introduksjonsprogrammet får utbetalt ca 114 000 kroner i året fra staten. Slik kan den enkelte skaffe seg både erfaring og få lønn istedenfor å motta sosialbidrag. Vox-barometeret Vox-barometeret er en halvårlig undersøkelse fra Vox, nasjonalt senter for voksnes læring. Utvalget i barometeret består av 2000 arbeidstakere og 1500 personalsjefer/ledere. Et av temaene i barometeret var kjennskap og holdninger til introduksjonsloven. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet 1.-15. mars i samarbeid med TNS Gallup og NorStat. Kontaktpersoner: · Irene Hilleren, tlf: 23 38 13 39, mob: 45 47 11 13, e-post: irene.hilleren@vox.no · Grethe Haugøy, tilf: 23 38 14 14, mob: 99 50 44 22, e-post: grethe.haugoy@vox.no Les mer på www.vox.no Vox, nasjonalt senter for voksnes læring ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no