Verdens beste krigsdrama endelig på DVD

Miniserien Generation Kill blir lansert på DVD i Norge 29. april. Miniserien er basert på boken av Rolling Stone-journalisten Evan Wright som fulgte US Marines under invasjonen av Irak i 2003.

Serien ble for første gang vist i USA i juli 2008, og har mottatt svært gode anmeldelser fra journalister fra hele verden. Serien består av 7 episoder som hver er 68 minutter lange og er produsert av HBO og skaperne bak suksesserien The Wire.

I boken skriver Evan Wright om soldatene i 1st Reconnaissance Battalion i United States Marine Corps under invasjonen av Irak i 2003. Han forteller om livet sammen med soldatene på deres vei fra Kuwait og gjennom stridshandlinger i Irak i starten av krigen.

I serien skildres blant annet den vanskelige situasjonen soldatene er i og hvordan de håndterer dette; som at befal tar uforsvarlige avgjørelser, kamper mellom egne styrker, barn og kvinner som blir drept og hvordan stridshandlingene påvirkes av utstyr som ikke er i orden. Dette bidrar til at mange av soldatene sliter med det stadig tilbakevendende spørsmålet: hvorfor er USAs styrker i Irak?

Evan Wright var med på oppdrag med første rekognoseringsbataljon i to måneder, etter å ha overtalt en kaptein om at han kunne holde ut et slikt oppdrag. Marinesoldatene var i starten misfornøyd med å ha med en journalist, men ble raskt vant til dette og behandlet han snart som en av sine egne. Wright fikk etter hvert mer respekt på grunn av sin fryktløse holdning i stridssituasjoner og på grunn av han ville sitte på i den fremste av kolonnens biler, en Humvee med kun enkel pansring.

Wright møtte i løpet av sine to måneder personer fra alle nivåer av bataljonen, men forteller mest om seks personer fra kompani Bravo:
• Sersjant Brad ”Iceman ”Colbert (Alexander Skarsgård)
• Visekorporal Harold James Trombley (Billy Lush)
• Sersjant Rudy "Fruity" Reyes (spiller seg selv i serien)
• Løytnant Nathaniel Fick (Stark Sands)
• Sersjant Antonio ”Poke” Espera (Jon Huertas)
• korporal Josh Ray Person (James Ransone)

Serien består av episodene:
1.Get some
2.The cradle of civilization
3.Screby
4.Combat Jack
5.Burning Dog
6.Stay Frosty
7.Bomb in the garden

Canal+ viste i høst miniserien, men for de som enda ikke har fått den med seg er det nå mulig å kjøpe miniserien som DVD. Warner Bros. Entertainment distribuerer miniserien i Norge.

For mer informasjon, bilder og trailere besøk følgende ressurssider:

Last ned covershots og finn mer informasjon på http://www.whvdirect.no

Last ned bilder og trailer fra ftp: http://2020.laboremus.no/download/
Brukernavn: 2020user
Passord: HpeD7gsD6

Hvis du ønsker mer informasjon om serien eller intervju ta kontakt med:
Håvard Erga, Direktør, Warner Bros Entertainment Norge AS
Mobil: 908 57 091

Hvis du ønsker anmelder- eller konkurranseeksemplarer av serien, ta kontakt med:
Tor Ole Steinsland
20/20 Communications
E-post: tos@2020.no

Om Warner Home Video:
Warner Home Video har virksomhet i 90 land og er en del av Warner Bros. Entertainment Company. Selskapet er bransjeledende innen global videodistribusjon. Warner Home Videos filmbibliotek inneholder titler og kvalitetsunderholdning fra Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video og New Line Home Entertainment.

Om HBO Home Entertainment:
HBO Home Entertainment gir ut en rekke filmer og serier på DVD, og har blant gitt ut suksesserier som Sopranos, Band Of Brothers, Sex og singelliv og Entourage. HBO Home Entertainment har i tillegg gitt ut hundrevis av serier og filmer i en rekke kategorier de siste årene. HBO Home Entertainment ble startet i 1984, og i 2003 ble det etablert en London-basert internasjonal divisjon for å satse i det raskt økende DVD markedet.