Watchcom feirer 5 år med Paranoia, hacking og IT-sikkerhet

Report this content

​I dag sparkes Norges største IT- sikkerhetsseminar, Paranoia, i gang for femte år på rad i regi av norske Watchcom Security Group. Over 400 deltakere opplever Paranoiaens virkelighet og behovet for IT- og informasjonssikkerhet i dagens hverdag. Nye sårbarheter på bl.a. Mac, iPad og PC avsløres i dag når noen av verdens fremste hackere samles på Latter på Aker Brygge

Paranoia anses å være blant IT- og informasjonssikkerhetsbransjens viktigste seminar, med kjente foredragsholdere fra hele verden. Paranoia er tidligere år blitt utsolgt flere uker i forveien, og sikkerhetskonferansen er derfor flyttet til et nytt sted og en større sal, for å kunne feires fem år med suksess. Det skjer i dag, i full storsal, på Latter på Aker Brygge.

– I fjor ble Paranoia utsolgt nesten en måned i forkant og vi endte opp med veldig lange ventelister. Derfor valgte vi å flytte konferansen til enda større lokaler, slik at enda flere kan delta i år. Likevel blir det ikke tomme seter i år, da pågangen har vært mye større enn tidligere. Faktisk kommer det omtrent dobbelt så mange i år – bare sammenlignet med i fjor – og det var rekord. Alt tyder på at femårsjubileet blir det beste hittil, sier Fred Habberstad, adm. dir. i Watchcom Security Group.

Apple-dödaren kommer
Blant dagens største navn er Applehackeren Charlie Miller, som gjorde det alle trodde var umulig – nemlig å knekke en fullt oppdatert Macbook. Han har nå kommet til Oslo for å vise virksomheter hvilke sårbarheter som finnes i Apples produkter og hvordan man skal sikre dem.
– Charlie Miller er trolig den i verden som vet mest om hvilke sårbarheter som finnes i Mac, iPhone og iPad. Selv om flertallet bruker PC-er på jobb, tar iPhone stadig større markedsandeler på telefonfronten. Miller skal hjelpe norske virksomheter å forstå hvilke risiko de står overfor når iPhone inviteres inn i bedriftsnettverket og samtidig gjøre dem i stand til å ta de nødvendige forhåndsreglene, sier Habberstad.

Microsofts fremste ekspert
Blant de internasjonale guruene er også Mark Minasi i Oslo. Han er mest kjent for å gjøre svært teknisk informasjon mer folkelig. Som spaltist og forfatter gjør han de mest kompliserte prosesser enkle og underholdende for brukere flest. Han er også ansett for å være blant verdens fremste Microsoft-eksperter. Derfor blir han igjen i Oslo for å holde dagskurs i Windows7 hos Visma i morgen.
– Dette er første gangen Mark Minasi er i Norge og da er det klart at vi ønsker å utnytte hans evne til fenge og interessere publikum mest mulig. Derfor har vi, i samarbeid med Visma og Microsoft Norge, satt opp et eksklusivt dagskurs i Windows7 dagen etter Paranoia. Dette kurset skal ta for seg de ni viktigste endringene Microsofts siste operativsystem på en lett og underholdende måte, sier Habberstad.

Pulsdemper
Som tidligere år avsluttes dagen med et mer sosialt bidrag på kvelden med mulighet for nettverksbygging. Her får deltakerne mulighet til å diskutere dagens temaer med foredragsholderne.
– Etter en lang dag med skremsel og Paranoia roer vi pulsen litt ned med et mer sosialt arrangement. Her er det meningen å skape et forum for faglige og sosiale samtaler med andre deltakere og foredragsholderne, avslutter Habberstad.

Andre foredragsholdere er blant annet:

• Frank A. Stevenson
  • Bruce Schneier
  • Gavin Reid
  • Thierry Karsenti
  • Tom Lysemose

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Fred Habberstad, administrerende direktør i Watchcom
Telefon 915 54 196 /
fred.habberstad@watchcom.no
Web:
www.paranoia2010.com   www.watchcom.no

For presseakkreditering, vennligst kontakt:
Magnus Brøyn (
magnus@coxit.no / 909 65 035), Veronika Skagestad (veronika@coxit.no / 936 03 500) eller Aslak Gausen (aslak@coxit.no / 408 57 485)

Om Watchcom
:
Watchcom Security Group er et norsk informasjonssikkerhetsselskap som tilbyr tjenester og løsninger for sikring av IT-systemer, nettverk og webløsninger. Watchcom er en foretrukket og langsiktig partner innen IT-sikkerhet for offentlige og private virksomheter basert på selskapets erfaringsbaserte spisskompetanse med integrerte sikkerhetsløsninger og tilhørende tjenester. Selskapets erfaringsbaserte spisskompetanse er forankret innen fem forretningsområder: Utdanning, Rådgivning, Løsning, Drift og Support.

Tags: