Hvor kommer den C02 fri hydrogengassen fra?

Det er ikke lenger et spørsmål om hydrogen vil ha stor innvirkning på bilindustrien i fremtiden, - det er et faktum. Volvos og Daimlers felles investering i produksjon av brenselceller er det siste som beviser at Hydrogen-gas vil få enb stor betydningen som energiform i fremtidens biler.  En hvordan produseres hydrogen, hvor kommer gassen fra og hvilket miljøavtrykk vil denne produksjonen innebære? Det er tross alt meningsløst å produsere hydrogen ved å bruke energi som etterlater et stort negativt miljøavtrykk, og dessuten er ferskvannet, som trengs for hydrogenproduksjon, allerede en knapp ressurs i mange land rundt om i verden.

Fra Runde 2017

Hvor er løsningen, og hvordan gjøre dette riktig
Offshore olje- og gassindustrien har etterlatt seg tydeluge miljømessige fotavtrykk rundt om i verden, og i mange tilfeller er sporene langt fra land og ikke så synlige, men de er der. En rekke av eksisterende olje og gass installasjoner synger nå på siste verset og må suksessivt detrueres og fjernes. Dette er en kostrnadskrevende og kompleks operasjon.

Waves4Power (W4P) tilbyr nå et nytt og bedre alternativ. W4P har utviklet bølgekraftverk som konvertere energien fra havbølger til elektrisitet, og produserer ren strøm uten CO2 avtrykk.  W4P har, sammen med sine internasjonale partnere; Siemens og Parker, utviklet et system for offshore hydrogenproduksjon; Green Power Eco System basert på strøm fra W4P sin bølgekraftteknologi.

Offshore-produksjon gir mange miljøfordeler. I stede for å rive de gamle plattformene kan vi konverter dem til hydrogenfabrikker, lagringskapasiteter kan brukes til offshore lagring av hydrogengass. Kostnadene for å konvertere offshore installasjoner vil være betydelig lavere enn å rive disse på en miljøvennlig måte. Energien i bølgene rundt offshore installasjonene og bølgekraftsteknologien er der allrede, og produksjonsteknologien som kreves for å produsere hydrogen står vi for sammen med våre partnere for.

Miljøtillatelser for utvinning av olje finnes allerede, så det bør være reletivt enkelt og raskt å skifte fra olje til produksjon av miløvennlig Hydrogengas. Et slikt skifte vil kunne gi en betydelig miljøgevinst når vi går fra fossil brenselproduksjon til grønn strøm og hydrogenproduksjon. Siden både energien og vannet som kreves for hydrogenproduksjon tas direkte fra havet, vil hele prosessen foregå uten negativ miljøpåvirkning. Restproduktet i Hydrogen-gas produksjonen er rent freskvann som kan benyttes lokalt. Hydrogen kan lagres og deretter distribueres både via fartøy og rørledninger / rør i polyetylen. Ledninger som er relativt jevn, billig og enkel å installere.

Bølgekraft fungerer!
I Norge har Waves4Power vist at bølgekraft fungerer for strømproduksjon og at det er mulig å overleve i havet selv under svært vanskelige forhold. En uke etter at selskapet lanserte WaveEL-systemet på øya Runde på Vestlandet, vart det registrert mer enn 14 meter høye bølger på stedet, men systemet møtte utfordringen og ble værende og gjorde jobben sin i 12 000 timer.

W4P tar utfordringen med å bli en aktiv del av verdens fremtidige smarte energisystem, og sammen med sine sterke industripartnere vil W4P lykkes.

Foto: Fra Runde 2017

For mer informasjon kontakt:
Jonas Kamf; Administrerende Direktør i Waves4Power; jonas.kamf@waves4power.com
+46 706 64 36 25

W4P Waves4Power AB er et privat svensk selskap. Virksomheten skal konvertere havbølgebevegelse til elektrisk kraft på en lønnsom måte uten skadelige CO2-utslipp. Fram til i dag har selskapet mer enn 12 000 timer fullskala testing av kraftkonverteringssystemet, og teknikken er nå verifisert og klar for kommersialisering. Waves4Power jobber med et nettverk av industripartnere og har en nær relasjon til blant andre Chalmers University of Technology. Selskapet er representert i Sverige, Norge, Storbritannia og USA. www.waves4power.com

Det er ikke lenger et spørsmål om hydrogen vil ha stor innvirkning på bilindustrien i fremtiden, - det er et faktum. Volvos og Daimlers felles investering i produksjon av brenselceller er det siste som beviser at Hydrogen-gas vil få enb stor betydningen som energiform i fremtidens biler. En hvordan produseres hydrogen, hvor kommer gassen fra og hvilket miljøavtrykk vil denne produksjonen innebære? Det er tross alt meningsløst å produsere hydrogen ved å bruke energi som etterlater et stort negativt miljøavtrykk, og dessuten er ferskvannet, som trengs for hydrogenproduksjon, allerede en knapp ressurs i mange land rundt om i verden.