NKS-projektet vinner European Healthcare Design Awards

Karolinska Universitetssjukhusets nya byggnader i Solna ritade av White Tengbom Team har vunnit kategorin Future Healthcare Design category på European Healthcare Design Awards.

WTT_NKS5

Priset delas ut av Architects for Health och SALUS Global Knowledge Exchange och har som uttalat mål att lyfta “ett framtida sjukvårdsprojekt med potential att nå exceptionella resultat gällande översiktsplan, placemaking, hälsa och hållbarhet”.

Ledord för projektet har hela tiden varit ”patienten alltid först”. All planering och utformning har utgått från patientens säkerhet, integritet och komfort. Sjukhuset byggs för att fungera i upp emot hundra år och White Tengbom Team har därför planerat anläggningen med stor generalitet, hög kvalitet och flexibilitet. Det är ett av Europas största och mest avancerade byggnadsprojekt, Sveriges mest komplexa BIM–projekt, det första sjukhuset att miljöcertifieras enligt svensk och internationell standard och även hjärtat i den helt nya stadsdelen Hagastaden som växer fram mellan Stockholm och Solna.

White Tengbgom Team bildades 2010 för att möta de arkitektoniska utmaningarna för Nya Karolinska Solna-projektet. Det är ett projektspecifikt bolag, där två av Sveriges största arkitektkontor, White och Tengbom, jobbar tillsammans för att utforma sjukhuset.