Balansen mellom bærekraftige bygninger og inspirerende design

Hvis skjønnhet alltid har vært det malere, diktere og musikere har vært mest opptatt av, er arkitektur en sjelden kunstnerisk kategori der skjønnhetens rolle fortsatt er uavklart. I byggeplaner og byskisser verden rundt trumfer vilkår som transport, infrastruktur og offentlige fasiliteter som oftest vurderinger om utseende og uttrykk. Så hvordan finner du den sanne balansen mellom bærekraftige byer som er lett å orientere seg og inspirerende design?

Et bilde som viser himmel, utendørs, vann, land

Automatisk generert beskrivelse

Vi vet også at urban estetikk er veldig viktig for menneskeheten. I 2019 undersøkte en utbredt studie effekten av skjønnhet i byer. Der fant man at en by med dobbelt så mange vakre steder som en annen hadde minst 10% større vekst i befolkningen og antall arbeidsplasser i perioden 1990 – 2010. Faktisk er urban skjønnhet og lavere skatt de viktigste markørene for generell befolkningsvekst.

Mens eksistensen av et urbant «skjønnhetstillegg» kan føles ganske intuitiv, er det først i det siste tiåret at skjønnhet har fått fotfeste på toppen av arkitektoniske agendaer. Den samlede effekten av en grønn revolusjon, rask urbanisering og global helsekrise har fått folk over hele verden til å revurdere forholdet til sine hjem og hjemsteder.

Kanskje ønsker vi mer enn noensinne å bo i byer som inspirerer til kreativitet, beroliger oss og styrker vårt mentale velvære. Kort sagt, vi ønsker å ta vare på våre hjem og arbeidsplasser.

Selvfølgelig fører dette til det komplekse spørsmålet om hva urban skjønnhet er. Er det symmetri eller uregelmessigheter? Mystikk og farger? Er det spontan orden, eller kanskje ordnet kaos?

Det vi vet er at overflaten spiller en viktig rolle i den emosjonelle dybden i en by. Det betyr også at arkitektene i årene og tiårene som kommer må balansere etterspørselen etter mer bærekraftige bygninger med behovet for å skape konstruksjoner som beveger og inspirerer oss.

Et av temaene vi dekker i den nye episoden av WICONA Meets er behovet for å bygge vakkert. Denne gangen reiste teamet vårt til København for å snakke med Steen Elsted Andersen, leder for fasadedesign i arkitektfirmaet Henning Larsen, om hvordan man bygger og designer for fremtiden.

Med mer enn 20 års erfaring innen teknisk komplekse strukturer og fasadeløsninger, har han ledet og deltatt i prestisjetunge designprosjekter over hele verden, inkludert Operaen i København og Harpa konserthus & konferansesenter i Reykjavík.

Se hele episoden her: https://www.wicona.com/no/no/wicona-meets/