• WICONA/

Diagonale – Toppmoderne studentboliger med fokus på en bærekraftig fremtid

Grensen mellom arbeid, studier og fritid blir stadig mer uskarpe. Covid-19 har medført store endringer. Å  jobbe og studere på avstand er nå normalt. Kontoret vårt, eller lesesalen vår, vil trolig fortsette å være mobil, hvilket bringer oss til spørsmålet om hvordan studentboliger vil være i fremtiden. Diagonale i Oslo er både et kontorbygg og et studentboligbygg, og beskrives som en del av det moderne Oslo. La oss finne ut hvorfor.

Hva vil bli viktig for fremtidige studentboliger? Å være i nærheten av store forelesningssaler eller undervisningsrom vil sannsynligvis ikke ha høyeste prioritet. Pandemien har bidratt til at vi er mye mer fleksible når det gjelder fysiske studiesteder. Men, et viktig aspekt når det gjelder studentboliger er allikevel fysiske steder som oppmuntrer til samhandling. Studentboligene i Diagonale ligger midt i Oslo sentrum, med et bredt kulturtilbud, restauranter og shopping. Diagonale ligger så sentralt som det kan bli i Oslo. I tillegg har studentboligene også tilgang til sin egen oase - en stor takterrasse. Derfra er det god utsikt mot Operaen på sjøsiden, Barcode-rekken og Deichman bibliotek.I henhold til studier bidrar studenter i byområder til en positiv effekt på livet i byen. Studentboliger er et verktøy for bærekraftige byer og bidrar til å skape et trygt miljø med liv og røre. Studentene som bor i Diagonale bor i sentrum, men også nær naturen. Minutter unna kan de leie kajakk, svømme eller ta en tur i Ekebergparken – med både skogsstier og skulpturpark. I nærheten er det også mulig å delta i urbant landbruk.

Diagonale består av to bygninger med en diagonal gate mellom som skaper åpenhet i bybildet og gode møteplasser. På gateplan har begge bygningene forretninger og spisesteder. Kontorbygget er på 9 etasjer, mens studentboligene er 10 etasjer og huser 308 leiligheter. Bygningene er koblet sammen i to underetasjer med felles parkering osv. I planleggingsfasen har man lagt vekt på gode materialvalg og gjennomtenkte løsninger. Kontorbygget er tildelt BREEM-NOR klassifiseringen Very Good, og begge bygningene har oppnådd energiklasse A.

Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter AS og Atelier Oslo AS
Produsent: Staticus
WICONA-løsninger: WICTEC EL SK (basert på WL75)

Bilder: bygg.no v./Arve Brekkhus