Enestående utsikt og arkitektonisk eleganse fungerer perfekt sammen i nye Quality Hotel Match

Etter mange år med planlegging og hindre i veien er nye Quality Hotel Match i Jönkøping nå ferdig. Her har alle hotellrom en enestående utsikt over innsjøen Vättern uavhengig av etasje og beliggenhet. Med sin arkitektoniske eleganse knyttes gammelt og nytt sammen gjennom et teglsteinsfundament og glassfasade. Hotellet ligger i det industrielle «fyrstikkområdet», som har fått nytt liv og tilknytning til byen gjennom hotellets design.

Med sine 18 etasjer, 229 hotellrom, 10 møterom, restaurant, bar og treningsstudio er nye Quality Hotel Match nå på plass i Jönköping. Hotellet har et areal på totalt 12.300 m2, og med en høyde på 60 m, gir det en enestående utsikt. Hotellet ligger i det industrielle «fyrstikkområdet» og fletter sammen det mer moderne vestre sentrum med den eksisterende industrielle arkitekturen. Her knyttes gammelt og nytt sammen på en harmonisk og nyskapende måte.

Våren 2015 vant Skanska og Enter Arkitektur sammen en konkurranse om det nye hotellet.

-        Det var veldig gøy å vinne konkurransen sammen med Skanska. Det er en stund siden vi vant, men vi har lært utrolig mye gjennom årene. Det er første gang vi har tegnet et hus på 18 etasjer, sier Ulrika Cedwin, administrerende direktør i Enter Arkitektur AB.

I planleggingsfasen ble det stilt spørsmål om hvordan de to forskjellige bydelene skulle utformes på best mulig måte, og hvordan de skulle samhandle. Enter Arkitektur AB klarte har utformet en smart og stilfull arkitektonisk løsning på dette.

-        Vi ønsket å bringe industriområdet nærmere byen og skape en passasje som fører til området. Dette gjorde vi med en bred og stor trapp som lett kan nås via hotellet.  Teglsteinen i de nederste etasjene er valgt i en farge og struktur som knytter hotellet sammen med området rundt. Teglsteinfasaden brytes med glass-spalter som skaper transparens mot den offentlige gaten og området for øvrig. Glassvolumene i etasjene over er koblet til byen, men med et mer moderne preg. Ambisjonen var å knytte sentrum sammen med «fyrstikkområdet», for at bygget skulle bli en generator for bylivet, sier Ulrika.

En strålende glassfasade

Hotellet har et belte over andre etasje som skiller mursteinen fra glassfasaden, og takket være en gjennomgående korridor i alle etasjer er de to forskjellige delene av hotellet elegant adskilt. Glassfasaden mot «fyrstikkområdet» har en farge som ligner på tegl, mens den andre siden har en sort glassfasade mot byen.

Glassfasaden fremstår som tett nederst, men andelen klart glass øker jo lenger opp du ser på bygningen. Dette gir et vag oppfatning av en gradvis endring som beveger seg mot himmelen.

-        Vindusbåndet var veldig viktig da det løper rundt hele hotellet. Dette betyr at ALLE rom uansett hvor de er, har utsikt til Vättern. Rommene på toppen av hotellet har transparens og får en fantastisk utsikt takket være det klare glasset, sier Ulrika.

På samme måte har bærekraft vært en prioritet for dette prosjektet. Det er jobbet mye med materialvalg. Quality Hotel Match har derfor sendt en søknad til LEED Sweden, og det forventes å oppnå nest høyeste nivå – Gold.

WICONA har gjennom UPB har levert 4.600 m2 elementfasader og 646 m2 post-/losholt fasader til prosjektet. Aluminiumprofilene er integrert med laminert glass AGC Stopsol Supersilver Grey-belegg i to forskjellige farger. I de to første etasjene er post-/losholt fasaden montert i murveggen, der selve glasskonstruksjonen har trippelglass med SNX60 HT solbeskyttende glass. Fasaden møter høye lydkrav mellom hotellrommene (RW + Ctr = 53 dB) som skaper et rolig og stimulerende miljø som stenger støyen ute for hotellgjestene.

Fremtiden til Quality Hotel Match

Quality Hotel Match har den beste utsikten i hele byen, men oppføringen har ikke alltid vært en dans på roser. Det har vært mange hindringer underveis. Oppføringen ble utsatt av flere grunner, som sprekker i nærliggende bygninger og svovelrester fra den gamle fyrstikkfabrikken som skapte små eksplosjoner. Etter mange år står hotellet nå ferdig på det sørligste punktet av Vättern, og er et nytt landemerke for Jönköping.

-        Det er gøy å se resultatet så mange år etter at vi vant prosjektet. Man blir glad! Det morsomste foruten selve ferdigstillelsen av hotellet var nok smuginnvielsen omtrent en uke før åpningen av hotellet. Det var flott å møte alle involverte i prosjektet og feire sammen, sier Ulrika.

Hva tror du hotellet vil tilføre byen?

-        Jeg tror hotellet vil åpne opp korridoren mellom sentrum og «fyrstikkområdet». Det vil tilføre området mye. Det er behov for hoteller i Jönköping, spesielt med tanke på Elmia hvor det holdes mange arrangementer og messer, men hotellet vil også lokke andre besøkende til Jönköping, avslutter Ulrika.

Fakta:

WICONA-produsent: AS UPB