Et toppmoderne kontorbygg med fokus på bærekraft og hels

Danones filosofi "One Planet, One Health" underbygger hele designet. Ved å spare energi og vann samtidig som karbonutslipp reduseres, respekterer dette svært bærekraftige kontorbygget miljøet. Det gjenspeiler også Danones engasjement for helse og velvære ved å fokusere på et sunt inneklima og et komfortabelt, allsidig arbeidsmiljø.

Den fantastiske bygningen til Danone Netherlands globale hovedkontor, ligger i Amsterdams storbyområde i nærheten av "Stelling van Amsterdam" historiske festningsverk, huser 8400 m² kontorer og tilleggsfasiliteter som primært imøtekommer konsernets divisjoner for Early Life Nutrition og Advanced Medical Nutrition. Det arkitektoniske mesterverket ble designet av Powerhouse Company og Red Company, vinnerne av designkonkurransen i 2017.

Inspirert av selskapets visjon om "One Planet, One Health", som fokuserer på forbindelsene mellom menneskers helse og miljø, skapte arkitektene det som kan betraktes som en ekte modellbygging, med sikte på å respektere brukernes helse og etterstrebe bærekraft. Powerhouse Company designet også en annen bygning i området: det nye hovedkontoret til ASICS. Denne bygningen deler fasiliteter med Danones hovedkontor og danner således en bærekraftig campus som en harmonisk helhet.

Slanke linjer, avrundede hjørner, gjennomsiktighet
Arkitektene designet bygningens fasader med tanke på egenskapene til det valgte stedet og nærheten til Stelling van Amsterdam. Stelling van Amsterdam, en 135 km lang ring av gamle festningsverk bygget for å forsvare byen, er et stort historisk monument som har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 1996.

Arkitektene valgte store vinduer og gradvise overganger fra bygningen til sine naturlige omgivelser og vice versa for å smelte hele strukturen inn i sine spesifikke urbane og naturlige omgivelser. Ta for eksempel vinduene: Med stor suksess skaper deres myke, avrundede hjørner en kobling mellom bygningens stive geometriske struktur og dets naturlige miljø.

Kombinasjon av kreativitet og teknisk ekspertise
Utfordringen med å tilpasse bygningen med sine brede, avrundede hjørner og spenn på mer enn 3,5 m, var en utfordring vi i WICONA kunne møte takket være vår mangeårige ekspertise. Den høye vekten på glassene var spesielt utfordrende. Derfor er hovedsakelig post-losholtfasaden WICTEC 50 benyttet, et system som gjør det mulig å lage skreddersydde løsninger for å bære store spenn. Hovedutfordringen var vekten av de buede glassdelene og de store rette glassflatene. Nedbøyingen ville vært for stor for standard aluminiumprofiler, så WICONAs eksperter kom opp med en skreddersydd løsning som er unik for dette bygget. Våre fasader og dører til dette prosjektet er produsert i aluminiumlegeringen Hydro CIRCAL 75R, en førsteklasses legering laget av minst 75% resirkulert aluminium fra tidligere byggprodukter som fasader og vinduer som er demontert fra bygninger og deretter fullstendig resirkulert.

Bygningens interiør ligger rundt et stort sentralt atrium ved siden av hagen utenfor. Dette skaper et stort vertikalt rom opplyst via glasstaket og fasaden. En 20 meter høy vegg dekket med planter utgjør en grønn lunge, synlig fra alle bygningens etasjer. Den andre hovedfunksjonen som karakteriserer atriet er en stor og fremtredende trapp. Denne markerer starten på bygningens viktigste transportåre som forbinder alle etasjene, designet for å betjene ulike funksjoner. De store trinnene gjør det til en perfekt setting for uformelle pauser eller presentasjoner og møter. Denne "sosiale" rollen forbedrer trappens tiltrekningskraft, og oppmuntrer personalet til å ta trappene i stedet for heisen.

De nøye utvalgte materialene og designen med fokus på bærekraft og brukernes helse er tildelt LEED Gold- og WELL Gold-sertifisering i tråd med Danones visjon om "One Planet, One Health".

Prosjektdetaljer

Lokalisering: Hoofddorp, Nederland