Fleksibilitet og funksjonalitet - WICONA aluminiumsystemer ved Park Avenue i Warszawa

Kontorbygget Park Avenue er et nytt sted på Warszawakartet. Flott beliggenhet, unik arkitektonisk utforming, LEED Gold-sertifisert og bruk av WICONA byggsystemer i aluminium plasserer bygningen på listen over de mest attraktive i hovedstaden.

Park Avenue ligger ved et av de beste stedene i Warszawa. Å skape bygningen i et så perfekt og eksklusivt område krevde en original tilnærming ikke bare til design og romlig utvikling, men fremfor alt til de strukturelle løsningene som er benyttet. Derfor ble WICTEC 50-systemet fra WICONA valgt, og tilpasset arkitektens visjoner til ulike fasadetyper.

WICTEC 50 – en fasade for morgendagen

Park Avenue har 15 etasjer over bakkenivå og 3 underetasjer, fordelt over 12.500 m2 moderne kontorlokaler, med et intelligent styringssystem. De store vinduene gir utmerket tilgang til dagslys og naturlig ventilasjon, og glassfasaden isolerer mot støy. Bygningens høye standard gjenspeiler bruken av moderne materialer for å oppnå et energieffektivt bygg som representerer bærekraftig arkitektur.

WICTEC 50-systemet som er benyttet i Park Avenue tilbyr både høy fleksibilitet og funksjonalitet, som gjør det mulig å optimalisere energieffektivitet, lydisolering og sikkerhet. WICTEC er testet i samsvar med EN13830-standarden for påhengsfasader.

Takket være muligheten til å velge forskjellige typer profiler kan systemet enkelt tilpasses nesten enhver arkitektonisk stil. En spesiell post-losholt-løsning ble brukt i Park Avenue for å kunne ta opp store deformasjoner av dekkeforkanter.

Bygningens hovedfasade er dominert av pilastere foran fasaden, som understreker fasadenes vertikale utforming. Disse er utformet av profiler med et tverrsnitt på 100 x 450 mm (B x D), «trenger inn» gjennom fasaden og skjuler tilt-vinduene i åpen stilling. Takket være dette oppleves fasaden som enhetlig. Gavlfasaden har store glassflater hvor omgivelsene kan speile seg.

Fasaden på baksiden er utført i standard post-losholt fasadesystem med smale ventilasjonsluker, og fasaden fra Wspólna gaten fram til steinfasaden er utført med høye tilt-vinduer.

Naturlig ventilasjon

En av de viktigste faktorene for menneskelig velvære er høy luftkvalitet og riktig innetemperatur, som er påvirket av en velfungerende ventilasjon i bygningen. Derfor inkluderer kravene til bærekraftig konstruksjon bruk av naturlig ventilasjon. Spesielt for dette prosjektet utviklet WICONA en tilpasset løsning som kombinerer moderne design med økonomisk, naturlig, brukervennlig ventilasjon. Den steinkledde sørlige fasaden i Park Avenue har derfor store innadslående vinduer som sikrer naturlig luftutveksling, og øker dermed komforten for brukerne av kontorene. Fasaden på baksiden er utført med post-losholt fasadesystem med helintegrerte smale WICLINE 75 ventilasjonsluker.

Tidsepoken for bærekraftig konstruksjon

Park Avenue er LEED Gold-sertifisert. Miljøsertifiseringssystemet LEED gir et rammeverk for å skape sunne, svært effektive og miljøvennlige bygninger. LEED-sertifiserte bygninger sparer energi, vann og andre ressurser og genererer mindre avfall. Bygningene har dermed en positiv innvirkning på menneskers helse og miljøet vi lever i. LEED-sertifiserte kontorbygg er billigere i drift og øker de ansattes produktivitet gjennom høy kvalitet på innemiljøet.

Trude Steen
Markedskoordinator
trude.steen@hydro.com

WICONA delivers intelligent high-tech aluminium building systems, technical expertise for international building projects and all-around service for the creativity of architects and fabricators. WICONA is a part of the Norwegian Hydro group, which also owns the Technal, Domal, Sapa Building System and Askey brands.

The Norwegian group Norsk Hydro ASA, whose head office is situated in Oslo, is the market leader in its sector. Hydro is a fully integrated aluminium company with 35,000 employees in 40 countries on all continents, combining local expertise, worldwide reach and unmatched capabilities in R&D. In addition to production of primary aluminium, rolled and extruded products and recycling, Hydro also extracts bauxite, refines alumina and generates energy to be the only 360° company of the global aluminium industry.

>> www.wicona.com