Iøynefallende fasade

Funksjonell, komfortabel, fremtidsrettet: Solid Home i hjertet av Frankfurt ble designet av arkitektkontoret KSP Engel og kombinerer slående arkitektur med høy kvalitet.  Implementeringen av fasaden krevde ekspertisen til en rekke selskaper som også samarbeider med NEXT Studio by WICONA + Partners, inklusive WICONA, Flachglas Markenkreis, Hella Sonnenschutztechnik og Glassline.

En bild som visar utomhus, himmel, stad, flerfamiljshus

Automatiskt genererad beskrivning

Bilder: WICONA

Urban livsstil med høy kvalitet

21 etasjer høye Solid Home dekker et areal på 2880 m² i sentrum av Frankfurt - beleilig plassert i nærheten av «Messe Frankfurt» og sentrum. Den 66 meter høye bygningen består av et slående boligtårn og en U-formet base. Mens den 6 etasjer høye basen strekker seg ut over hele tomten, avtrappes tårnet etasjevis mot vest og danner terrasser. Dette gir en karakteristisk stil til bygningen. Matthias Koch, leder for KSP Engels Kontor i Frankfurt, forklarer: «Solid Home er en vertikal utvikling av en lukket blokkkonstruksjon, som strekker seg opp i høyden over omgivelsene. Ved å bygge i høyden får man en bro mellom lavblokk og høyblokk.» Interiøret i det nye bygget med 200 leiligheter er preget av funksjonelle, åpne og modulære plantegninger samt innredning av høy kvalitet. Sist, men ikke minst, har beboerne også en concierge-tjeneste, parkeringsplasser med ladestasjoner for elbiler i kjelleren, sykkelparkering og en grønn gårdsplass for fritidsaktiviteter.

Energieffektiv og estetisk tiltalende fasadedesign

Solid Homes slående fasade er spesielt iøynefallende. Dette ble planlagt og realisert med støtte fra fire partnere i NEXT Studio by WICONA + Partners. Den sammenhengende kombinasjonen av mørke og hvite  fibersementpaneler og gulv-til-tak-vindusflater er spesielt slående. Her ble vindusystemene WICLINE 75 TOP og WICLINE 75 evo valgt pga. sine gode isolerende egenskaper. Disse kombinerer et slankt utseende med utmerkede U-verdier. Her er det benyttet 3-lags isolerglass med solbeskyttelse; INFRASTOP Neutral 63/39 fra Flachglas MarkenKreis. Den spesielle glassdesignen er basert på et Pilkington-belegg (Neutral 70/40) og sikrer utmerket lystransmisjon på 66% med en total energitransmisjon på bare 39% - for et komfortabelt inneklima til enhver tid. Det valgte vindussystemet gir imponerende ytelse når det gjelder estetikk og brukerkomfort, så vel som når det gjelder energieffektivitet. "Ved å bruke TOP-serien er det mulig å oppnå passivhusstandard med Uv-verdier på mindre enn 0,80 W/(m²K) med en byggedybde på kun 75 mm," forklarer Jürgen Buchholz, ansvarlig salgssjef i WICONA. Utvendige persienner fra Hella Sonnenschutztechnik, som er nøyaktig tilpasset fasadekonseptet, sørger også for optimal beskyttelse mot sol, privatliv og varme. Modellen HELLA ARB 80 som er benyttet har en støysvak vindlås og styringsskinner integrert i pilasterprofilene til WICONAs vindussystem. Det tiltalende fasadedesignet forsterkes av BALARDO rekkverk i stål og glass fra Glassline, montert på balkongene og takterrassene. Rekkverksystemet er usynlig festet fra utsiden og forsterker det elegante, transparente helhetsinntrykket til bygningskonvolutten. I tillegg oppfyller den valgte konstruksjonen også alle krav til fallsikring.

Etter fullføringen av arbeidet har Frankfurt Europaviertel nå enda en enestående høyblokk i Solid Home - slik fungerer en fremtidsrettet livsstil i et urbant miljø.

Prosjektinformasjon

Prosjekt: Residential High- Rise Solid Home (Frankfurt)

Klient/Prosjektutviklere: Bauwerk Capital GmbH @ Co. KG + Red Square GmbH (Frankfurt)

Design/planlegging : KSP Engel (Frankfurt)

Hovedentreprenør: W. Markgraf GmbH @ Co. KG (Bayreuth)

Fasadekonstruksjon: HPM Fassadentechnik (Frankfurt); Haga Metallbau (Hofheim)

Vindussystem: WICONA (Ulm)

Glass: Flachglas Wernberg GmbH (Wernberg-Köblitz) - Medlem av Flachglas Markenkreis

Balkongglass: Glassline GmbH (Adelsheim)

Solskjerming: HELLA Sonnenschutztechnik GmbH

Fullført: 2021

Om NEXT Studio

De fire selskapene involvert i Solid Home-prosjektet, WICONA, Flachglas MarkenKreis, Hella Sonnenschutztechnik og Glassline er partnere i NEXT Studio by WICONA + Partners i Frankfurt. Innenfor rammen av denne informasjons- og kommunikasjonsplattformen som er unik for bransjen, vil anerkjente industribedrifter presentere fremtidsrettede konsepter og innovative utstillinger knyttet til fasader. En sentral del av NEXT-konseptet er faglige arrangementer av høy kvalitet knyttet til arkitektur, bærekraftige bygg og fasader. For arkitekter, planleggere, prosjektutviklere, fasade- og metallprodusenter så vel som studenter, er NEXT Studio en ideell plattform for praktisk trening og nettverksbygging.

www.next-studio.de

Caroline Jonson