The Plus - Verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk som bruker aluminiumsfasader i lavkarbon

På Magnor har Vestres nye møbelfabrikk – The Plus – nettopp åpnet dørene. The Plus kan kalle seg verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk, og er på god vei til å bli det første prosjektet som oppnår den høyeste miljøklassen "Outstanding" iht. BREEAM. Vestre ønsker å lokke og inspirere andre lignende prosjekter i hvordan det er mulig å investere tungt i bærekraftsaspektet samtidig som det er lønnsomt, noe The Plus er et prakteksempel på. WICONA har levert 23 tonn resirkulert Hydro CIRCAL aluminium i WICTEC fasader og WICLINE vinduer. WICSTYLE 75 evo dører er også levert til prosjektet.

På Magnor, i skogen øst for Kongsvinger og noen kilometer fra svenskegrensen, har møbelprodusenten Vestre nylig åpnet neste generasjon møbelfabrikk. The Plus, som fabrikken heter, er oppkalt etter hvordan fabrikken er utformet – et plusstegn, sett ovenfra. Dette er den største investeringen i norsk møbelindustri på flere tiår.

I midten av bygningen ligger fabrikkens hjerte. Her kan besøkende og publikum få en unik opplevelse. Bakgrunnen for de fire fabrikkfløyene som danner plusstegnet kommer av de fire forskjellige produksjonstrinnene - varelevering, lakkering, trefabrikk og montering/klargjøring. Her ferdigstilles alt, klart for transport til alle verdenshjørner. Arkitekten bak dette unike prosjektet er Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter.

En bild som visar gräs, träd, utomhus, fält

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar träd, utomhus, byggnad

Verdens mest miljøvennlige fabrikk

Vestre bruker verdens reneste aluminium i flere av sine produkter, og Hydro Extrusions på Magnor er nærmeste nabo.  Med WICONAs fasadesystem er 23 tonn Hydro CIRCAL resirkulert aluminium levert til bygningen. Hydro CIRCAL består av minst 75% resirkulert aluminium fra forbrukerskrap hentet fra f. eks. glassfasader og vinduer fra bygninger som er revet for så å fullstendig resirkuleres. Som kjent kan aluminium resirkuleres uendelig mange ganger, uten at kvaliteten og materialegenskapene forringes.
I tillegg er det kun behov for 5% av energien som kreves for produksjon av primæraluminium for å produsere Hydro CIRCAL.

-        Glassfasadene er spesialutviklet for The Plus for å sikre maksimal transparens og lavest mulig energiforbruk. WICONA-profilene som rammer inn glasset er levert i Hydro CIRCAL-legeringer, sier Frank Føleide, salgsingeniør i Hydro Building Systems.

En bild som visar inomhus, tak

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar inomhus, byggnad, dörr, område

Automatiskt genererad beskrivning

The Plus har mer enn 2.000 m2 glassfasade og er inntil 14 meter høy, noe som stiller ekstreme krav til energiytelse og isolering. Midt i The Plus er det valgt aluminium trapperekkverk, som med en arkitektonisk touch er kopler etasjene sammen. The Plus har som mål å redusere energiforbruket med 90% sammenlignet med lignende fabrikker. For å redusere energiforbruket har fabrikken 900 solcellepaneler som produserer 250.000 kWh fornybar energi i året. I tillegg finnes 17 geotermiske brønner og varmepumper som absorberer overflødig varme fra produksjonsprosessen. Overskuddsvarmen fra solcellepanelene brukes i tillegg til oppvarming for et kjølesystem for husholdningsvann, i produksjonssyklusen gjenbrukes også 90% av vannet. Takene er beplantet med frø plukket i skogen som omkranser The Plus, og skaper en naturlig skogvegetasjon som vil ta over fabrikktaket i løpet av få år.

– Vi er glade for å kunne bidra til et prosjekt som er så fremtidsrettet som Vestres The Plus. Vi har samarbeidet med Vestre i mange år, blant annet møbelserien Folk, og vi ser frem til å nå ha verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk som nabo på Magnor, sier Morten Bråten, administrerende direktør ved Hydro Extrusion Norway AS på Magnor.

Lots of light from large windows, framed in Hydro CIRCAL aluminium, is an important part of The Plus.

I tillegg er The Plus godt posisjonert til å bli verdens første prosjekt som oppnår "Outstanding" i henhold til BREEAM, den høyeste miljøklassen som kan oppnås.

-        Med The Plus har Vestre bevist at det er mulig å investere tungt i lønnsom og miljøvennlig produksjon av ferdigprodukter i et kostbart land som Norge, og vi tror at hvis VI kan, så kan flere. Målet er at prosjektet skal inspirere andre til å starte lignende prosjekter. Vi håper at The Plus vil ha stor symbolsk verdi og skape betydelige krusninger på vannet, både for norsk fastlandsindustri og eksport og for skandinavisk samarbeid , sier Stefan Tjust, konsernsjef i Vestre.

En bild som visar himmel, utomhus, dag

Automatiskt genererad beskrivning

Vestre vil lokke andre fabrikker til Magnor

Vestre ønsker å bryte mønsteret for hvordan møbelfabrikker kan se ut ved å legge til lekne fargekombinasjoner som eksempelvis er malt på produksjonsgulvet. Hvert enkelt fløy har en farge fra Vestres RAL-farger, og med en flott midtgang fører fargen på gulvet tilbake til fabrikkens senter. Med en fargelegging av produksjonen gir dette en visuell referanse som blir lett å orientere seg i. På samme måte blir det enklere å spore, identifisere og forklare hvordan arbeidsflyten fungerer. Ideen med fargekombinasjonen er at den skal appellere til alle, selv barn.

Med The Plus ønsker man å tiltrekke seg besøkende og skape en turistattraksjon, et opplevelsessenter. Ambisjonen er å komme inn på Tripadvisors liste over attraksjoner man bør besøke i Norge. I tillegg til taket som allerede nå er åpent for publikum skal det etableres en opplevelsespark rundt The Plus. Vestre ønsker også å få flere selskaper til å rette oppmerksomheten mot Magnor, som har en utmerket beliggenhet nær svenskegrensen og dermed handel over grensen.

-        Vi håper at The Plus får flere bedrifter til å oppdage alle mulighetene i Innlandet og i Magnor. Selskapene i norsk fastlandsindustri må hjelpe hverandre til å lykkes i fremtiden, så det hadde vært fantastisk dersom flere norske bedrifter valgte å flytte produksjonen hit. Her er det god plass til mer, avslutter Tjust.

En bild som visar byggnad

Fakta:

WICONA-produkter: WICTEC fasade, WICLINE vinduer og WICSTYLE 75 evo dører