Valle View - den andre bygningen i kontorkomplekset Valle

Utvikleren av prosjektet hadde en visjon - å gjøre Valle til en attraktiv del av Helsfyrområdet. Men hva er det som gjør et sted attraktivt? Et steds attraktivitet kan bestemmes av dets evne til å tiltrekke seg, vedlikeholde og skape forretninger og investeringer. Valle View er det andre bygget i kontorkomplekset Valle  og har fått BREEAM-NOR Excellent sertifisering.

Foto: Trond Joelsson, Byggeindustrien

Valle View er, akkurat som nabobygningen Valle Wood, sertifisert med BREEAM-NOR Excellent for sitt bidrag til et bedre miljø og som en investering i stedet. Fasadeelementene i Valle View følger samme konstruksjon og design som i Valle Wood, og skaper en helhet av de to bygningene.

Utviklingsprosjektet (området) omfatter 60 000 kvadratmeter kontorlokaler og består av totalt 3 bygninger (Valle Wood, Valle View, Valle Vision). For å gjøre det lettere for de som skal bruke kontorene, ligger eiendommene strategisk nær t-banen, flybusser, E6 og øvrige større veier.

Valle View er en bygning med 13 etasjer og er designet for å gi en skjermende effekt mot trafikken på E6, som går forbi. Sammenlignet med Valle Wood på 7 etasjer er Valle View derfor mye høyere, og vil på en måte fungere som en beskyttelse også for Valle Wood. I utformingen har man også lagt stor vekt på at bygningen skal unngå å danne skygge på torget, som er tenkt som en naturlig møteplass for de som jobber der og for beboerne i nærområdet.

Selv om du kan se bygningenes ulike materialbruk og karaktertrekk, viser skrågeometrien i designet at bygningene hører sammen. Vindusflatene i fasadene store og utnytter dagslyset og den gode utsikten.  Fasaden i Valle View er tredimensjonal, ikke bare for å stoppe vinden, men også for å la metalloverflatene fange lyset på de mest spektakulære måtene og gi variasjon i mønsteret.

WICONAs elementfasader er levert av UPB Aile.

WICONA-produkter: WICTEC EL evo
Sted: Oslo