WICLINE 75 MAX – Design, transparens og bærekraft på høyeste nivå

Under planlegging av vinduer og fasader står arkitekter i stadig større grad overfor et bredt spekter av krav. Tre av disse utfordringene kan møtes med et enkelt system – det nye WICLINE 75 MAX vindussystemet – WICONAs innovative og ledende løsning for harmonisk design, mer innslipp av dagslys samt bærekraft.

Det nye WICLINE 75 MAX vinduet i aluminium er basert på teknologien i WICLINE 75-serien; utviklet i Tyskland, velprøvd og testet gjennom flere år, og benyttet over hele verden i en rekke bygninger. "MAX" står for topp innovasjon, harmonisk tilnærming, mer lys og komfort, samt et system som inneholder en høy andel resirkulerte materialer.

Harmonisk design
Hva er fast felt, hva er åpningsramme? Ser du på en fasade med WICLINE 75 MAX vindussystem er det umulig å svare på dette spørsmålet. Det er ingen visuell forskjell mellom de to når man ser på den nye skjulte åpningsrammen fra utsiden.

Skjulte hengsler og beslag skaper også klare og uavbrutt linjer fra innsiden. Når man ser rett på vinduet er ikke engang vindushåndtaket synlig. Det nye, innovative håndtaket er helt integrert i vindusrammen, og bidrar til det harmoniske utseendet. Med håndtaket i nøyaktig samme farge som profilene bidrar det ytterligere til effekten. WICONAs fargeskala danner grunnlaget for eksklusiv og individuell utforming.

Tildelt ettertraktede designpriser
WICONAs innovative designidé var verdig en designpris fra den internasjonale ekspertjuryen under iF DESIGN AWARD 2018, samt Red Dot Design Award 2018.

WICONA mottok iF DESIGN AWARD 2018 i produktkategorien "Building Technology" for det innovative skjulte håndtaket. Denne prisen kåres en gang i året av den eldste uavhengige designinstitusjonen i verden, tyske iF International Forum Design GmbH.

Det skjulte vindushåndtaket vant også Red Dot Award for Produktdesign 2018. Ekspertpanelet tildeler det internasjonalt anerkjente kvalitetssymbolet kun til produkter som viser overbevisende designkvalitet. Red Dot Award for Produktdesign representerer derfor en av de mest anerkjente evalueringene for kreativ design og innovasjon.

Maksimal transparens
Smale og uavbrutte linjer i fasaden oppfyller kravene mange investorer og kunder stiller til raffinert og urban arkitektur samt sofistikerte byggeprosjekter. De uavbrutte linjene i WICLINE 75 MAX oppfyller dette kravet. Store glassflater kan bygges, slik at bygningen taler for seg selv. Brukerne inne i bygningen drar nytte av den signifikant høyere andelen glass per vindu som gir maksimalt dagslys og naturlig belysning i rommene.

Gevinsten ved høyere glassandel og lysinnslipp ser man spesielt i den nye trenden med høye og smale vinduer: Med den spesifiserte Uw-verdien på 1,0 W/m²K og identisk glass har en WICLINE 75 MAX-enhet med dimensjoner 550 mm x 1 800 mm inntil 56% høyere andel glass sammenlignet med en tradisjonell vindusserie med meget god Uf-verdi.

Bærekraft
WICLINE 75 MAX lever spesielt godt opp til WICONAs langsiktige ideer om bærekraft. Aluminiumprofilene benyttet i WICLINE 75 MAX er hovedsakelig produsert av resirkulert aluminium – sertifisert av DNV GL Business Assurance Norway AS. Til og med glasslistene er laget av resirkulert materiale. WICONA benytter de velprøvde isolerstegene av resirkulert polyamid som termisk barriere, også til WICLINE 75 MAX.

Takket være den høye mengden resirkulert materiale har WICLINE 75 MAX en betydelig redusert miljøpåvirkning. Høy energieffektivitet er et av de viktigste kriteriene for bærekraft. Med en Uw-verdi inntil 0,81 W/(m²K) (for en standard vindusstørrelse på 1 230 mm x 1 480 mm og Ug = 0,5 W/(m²K)), setter WICLINE 75 MAX de høyeste standarder og bidrar til energibesparelser og beskyttelse av klimaet.

C2C-sertifisering
På lik linje med andre WICONA-systemer har WICLINE 75 MAX oppnådd sertifiseringen Cradle-to-Cradle (C2C) bronse. C2C-sertifiseringen er et tillegg og alternativ til de kjente byggsertifikatene (DGNB, LEED, BREEAM, etc.). Kriteriene som brukes her gjelder direkte på produktet og ikke hele bygningen. Produsentens ansvar, inkludert hele prefabrikkerings- og forsyningskjeden, kommer i fokus. Fra et planleggingsperspektiv er det en klar fordel at WICLINE 75 MAX automatisk oppfyller minst bronsenivået til C2C-standarden, en fordel som gjør at WICONAs partnere kan skille seg ut i konkurransen.

«Vi bygger fremtidens by sammen»
Det nye WICLINE 75 MAX vindussystemet passer inn i dette konseptet til WICONA. Systemet bringer sammen fremtidige trender og teknologier for et urbant liv i et enkelt system. WICLINE 75 MAX bidrar til en lys og trivelig arbeidsatmosfære, en følelse av velvære i boligmiljøer, et intelligent fasadedesign som uttrykk for moderne byarkitektur, bærekraft i form av velprøvd og testet resirkuleringskretsløp og de høyeste nivåene for energieffektivitet. Alt dette er kjennetegn for fremtidens by.

Profilteknologi
Karmdybde: 75 mm
Karmens falshøyde: 44 mm
Samlet konstruksjonsdybde: 95 mm