WICONA MEETS: Phil Sedge

En bild som visar gräs, träd, utomhus, person

Automatiskt genererad beskrivning

Motstridende mål, komplekse utfordringer... Disse korte beskrivelsene kan tjene som en oppsummering av bygge- og anleggsbransjens vei til bærekraftig gjenoppfinnelse.

Tenk på dette:

Innen 2050 anslås mer enn to tredjedeler av verdens befolkning å bo i byer – opptil 7 milliarder mennesker. Samtidig er byggesektoren ansvarlig for 39% av de totale globale energirelaterte CO2-utslippene på verdensbasis (2021).

La oss i ligningen legge til at industrien har som mål å oppnå netto null karbonutslipp innen 2050, og de motstridende målene og - enda mer - de komplekse utfordringene blir tydelige.

Ettersom verdens befolkningen fortsetter, øker også behovet for boliger. Økningen i det globale brutto gulvarealet mellom 2015 og 2021 tilsvarer det totale landarealet dekket av bygninger i Tyskland, Frankrike, Italia og Nederland, til sammen. For å gi en idé om hva det betyr, hvis vi ser for oss det som ett enormt gulv, vil det strekke seg over 24 000 km2.

Med disse tallene i tankene kan du forestille deg hvordan de samtidige målene om å svare på boligbehov og vår planets helsebehov kan oppfylles. Og likevel er det transformasjoner på gang som mange eksperter mener gir håp om en bygg- og anleggsindustri som kan fortsette å vokse uten å sette helsen til planeten i fare.

En nylig global studie på tvers av sektorer utført av det tyske programvareselskapet SAP viser at ledere i ingeniør- og byggebransjen har gjort størst fremgang innen bærekraft i designfasen, der 47% av de spurte sa at bærekraft er i fokus eller en stor bekymring.

Bare i løpet av det siste tiåret har denne tankegangen ledet til en lang liste med omfattende endringer i måten bygninger og infrastruktur er konseptualisert og designet. På toppen av listen finner vi økt bruk av biologisk nedbrytbare materialer, grønn isolasjon, vanneffektivitetsteknologi, selvforsynte bygninger og økt bruk av fornybar energi.

Likevel er det mange mil å gå. I følge SAP-studien sa nesten halvparten av de 1000 respondentene at økt prosesskompleksitet er en hindring for å nå deres bærekraftsmål. Å skape en bærekraftig forsyningskjede betyr kompleks styring av hele prosjektets livssyklus, fra de konseptuelle stadiene til å ansette de riktige menneskene, skaffe de riktige materialene, forsyningene og utstyret. Og forsterker den utfordringen gjør også kontinuerlig drift og vedlikehold av det ferdige prosjektet.

I dag har sektorens energiforbruk og CO2-utslipp kommet tilbake til et rekordhøyt nivå etter COVID-19-pandemien, ettersom den raske veksten i gulvareal overgår effektivitetsinnsatsen.

Og så tilbake til spørsmålet om gjennomførbarheten av sektorens søken etter å bli grønn, vet vi fra fremskritt som er gjort i andre sektorer - som cleantech og fornybar energi - at det ikke er én engangsinnsats eller en enkelt løsning som kan bringe en hel sektor til et vippepunkt for karbon. Snarere avhenger suksess i å bygge en bærekraftig byggesektor av interessenter i hele verdikjeden.

Det betyr en konsolidert innsats på vegne av private og privat sektor, som kombinerer praktisk klimaregulering, ytterligere investeringer i energieffektivitet, en akselerasjon av nye teknologiske oppfinnelser, samt kreativitet fra arkitekter og entreprenører i frontlinjen som designer og bygger fremtidens byer.

Dette er et av temaene vi diskuterer i vår siste episode av WICONA MEETS, som lanseres 19. desember. Teamet vårt reiste til London for å snakke med Phil Sedge, leder for fasader i Mace Group. Etter å ha startet sin karriere på slutten av 1980-tallet, har Phil brukt over tre tiår på å jobbe med fasader i prestisjeprosjekter over hele London mens han jobbet med bransjens ledende fasadeentreprenører. Hos Mace leder Phil an når det gjelder innovasjoner og bransjedrivere som produktivitet, kvalitet og karboninitiativer.

Vi lanserte WICONA Meets for å gi noen svar på hva arkitektur har i vente for oss, men også som et forsøk på å inspirere og sette i gang en samtale om de uendelige mulighetene for bygge lenger enn morgendagen. I dag er det mer enn noen gang behov for fagfolk som former byene våre for å finne nye, kreative løsninger for å balansere estetikk med kravene til miljøforvaltning og en raskt voksende bybefolkning.

Se episoden her: WICONA - YouTube