WICONA utviklet fasadesystem til intelligent forretningsbygg med energiklasse A+

Store arkitekter har alltid vært oppmerksomme på bygningens umiddelbare omgivelser. I dag har det grønne skiftet utvidet horisonten til også å inkludere arkitektur og bærekraft. Bygge- og anleggssektoren står i dag ansvarlig for en stor andel av de globale CO2-utslippene (40%). Bærekraftig arkitektur er derfor et sentralt trekk i vårt mål om å gjenopprette jordens miljøbalanse. For arkitekter betyr det en dobbel utfordring ved å designe strukturer som både vil tilfredsstille behovet til den moderne høyteknologiske borgeren og samtidig sikre lavest mulig miljøpåvirkning.

Foto Lukas Mykolaitis

Et slikt eksempel finner man i den litauiske byen Kaunas, der Glasma Service UAB har montert glassfasaden til et innovativt forretningsbygg. Med utsikt over elven er Magnum Business Center delvis konstruert med betongavfall hentet fra et uferdig revet hotell som hadde stått uberørt i mer enn 30 år. WICONA utviklet den spesialtilpassede fasadeløsningen WICTEC EL evo i aluminium med både utvendige glasslister og som structural glazing. I tillegg er WICLINE 75 vinduer og WICSTYLE 75 dører også benyttet.

“Mulighetene for å sette ideer ut i praksis er ubegrensede, holdbare og resirkulerbare. Det er fordelene ved å bruke byggsystem i aluminium fra WICONA”.
Mantas Navalinkas, UAB Archas

Magnum Business Center består av 2 blokker på respektive 12 og 8 etasjer. Energieffektiviteten optimaliseres gjennom et automatisk kontrollsystem som velger det mest passende mikroklimaet for ansatte, bruker fornybare energikilder og har LED-belysning.

Ifølge arkitekt Navalinkas er forretningsbygget unikt utformet. Det skulpturelle designet glir godt inn i den historisk viktige beliggenheten i sentrum av byen. Samtidig har og bygget stor innvirkning på utviklingen av et moderne sentrum i stedet for sovjetisk modernisme.

Selv om Magnum Business Center er designet med smarte løsninger i tankene og er et av de største forretningsbyggene i Kaunas sertifisert med energiklasse A+, har ikke løsningen gått på kompromiss med elegansen. Senterets to tårn og blendende glassfasade signert WICONA passer godt inn i bybildet i Kaunas som er en blanding av land og by. De to bygningene er forbundet med kommersiell forretningsdrift i de nedre etasjene og utgjør en bro mellom de høye bygningskroppene. På toppen av broen kan de 1700 ansatte nyte lunsjen på en av takterrassene.

“Det er viktig å ha fokus på detaljer, og å samarbeide med profesjonelle.”
Mantas Navalinkas, UAB Archas

Arkitekt: UAB Archas
Produsent: Glasma Service UAB
WICONA-løsninger: WICTEC EL EVO fasader, WICLINE 75 vinduer, WICSTYLE 75 dører.
Foto: Lukas Mykolaitis / Evaldas Lasys

Trude Steen