Aksjonene i Widerøe slutt

(Bodø 18.oktober 2005) Partene i Widerøe-konflikten er blitt enige om en ny tariffavtale. Dermed avblåses gå-sakte-aksjonen blant flyteknikerne og fagarbeiderne som er tilsluttet Norsk Flyteknikerorganisasjon (NFO) og Paratklubben. Aksjonen har medført en rekke avlyste avganger og forsinkelser siden 3.oktober. Fra med onsdag morgen vil alt teknsik personale igjen være i full jobb.

Partene kom til enighet om en ny avtale ved 02:30 tiden onsdag. I tillegg til et generelt lønnstillegg medfører avtalen at flyteknikerne frasier seg retten til å gå sakte i framtiden. - Vi beklager at aksjonen har rammet våre reisende og samfunnet på en uheldig måte, men det gleder oss at vi nå har fremforhandlet en tilfredstillende lønnsavtale med Widerøes flyteknikere. I tillegg har partene blitt enige om å fjerne den lovlige gå-sakte- aksjonsformen i Widerøe, forteller administrerende direktør Per Arne Watle. Han anser dagens avtale som et viktig tidsskille, der ledelse og ansatte i framtiden må finne konstruktive og gode dialogformer i forhandlinger, i stedet for aksjoner for å nå enighet og samhandling. Watle presiserer at Widerøe på kort sikt står overfor en formidabel utfordring. – Vi skal gjenreise tilliten i markedet. Reisende har blitt rammet av aksjonene i Widerøe. Mange har fortvilet over at reiseplanene deres har blitt forkludret. Jeg er svært fornøyd med at faren for ytterligere aksjoner nå er over, og at vi i framtiden kan levere et stabilt og godt reisetilbud til folk, sier Watle. Selskapet er nå i full drift, i tillegg til innleide fly som skulle avhjelpe under konflikten. Alle tekniske ansatte jobber nå for fullt for å klargjøre de flyene som er satt på bakken. – Vi regner med å ha normal drift i løpet av et par dager, sier Per Arne Watle. For flere opplysninger, kontakt informasjonsdirektør Richard Kongsteien: +47 90557758