Designutmerkelse til Widerøe

Designutmerkelse til Widerøe (Bodø/Oslo 28. november 2002) Widerøe ble i dag tildelt Merket for God Design. Tildelingen skjedde i forbindelse med Designdagen, Norsk Designråds årlige stormønstring av norske designere og produkter. Det er første gang et norsk flyselskap blir hedret for satsing på design. Bakgrunnen for tildelingen er at flyselskapet i høst gjenoppsto i totalt ny profil, etter et omfattende arbeid med alt fra flykropp til kabinansattes uniformer, serveringsutstyr og visittkort. Det er det anerkjente designbyrået Scandinavian Design Group, SDG, som har hatt ansvaret for å gi Norges eldste flyselskap ny visuell identitet. - Widerøe er et unikt selskap. Det måtte vi formidle. Fuglens dristige flukt over et grønt og livskraftig landskap og med fjellheimens duvende profil i horisonten. Det var elementer som disse vi brukte da vi utviklet Widerøes nye design, sier prosjektleder Robert Arvidsson i SDG. - Flyselskapet Widerøe er uløselig knyttet til distrikts-Norge som totalt dominerende aktør på det norske kortbanenettet gjennom mer enn 30 år. Derfor var det naturlig å bygge videre på denne historien, og slik kom ideen om å male det norske fjord-og fjellandskapet på flykroppen. I tillegg satser det moderne Widerøe på kraftig vekst som regionalt selskap i hele Nord-Europa, og derfor ønsket i et tidsmessig og samtidig annerledes uttrykk som vil gjøre oss godt synlig på mange rullebaner i Norge og i Nord-Europa, sier markedssjef Trude Erlandsen i Widerøe. - Vi i Widerøe er svært glade for å at arbeidet vårt blir anerkjent som vellykket. Det er et tegn på at vår ide om helhet og gjennomgripende endring har vakt oppsikt, og at det er flere enn oss i Widerøe som nå syns vi har grunn til å være stolte av oss selv, sier Erlandsen. Widerøe ble tidligere i november premiert i markedsføringskonkurransen "Max Marketing Mix" for Internett-delen av sommerkampanjen i 2002. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt salg -og markedsdirektør Bodil Aalde tlf. 913 18408 eller markedssjef Trude Erlandsen tlf. 90544988 eller informasjonskonsulent Siw Sandvik, tlf 75513785/90999621. Widerøes internettadresse er: www.wideroe.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01560/wkr0002.pdf