Enighet i Widerøe

(Oslo/Bodø 29.mai) Lønnsoppgjøret for Widerøes piloter er i havn. Etter mekling på overtid natt til mandag, kom partene til enighet om en ny tariffavtale for Widerøes Flygerforening. Dermed er den varslede streiken i flyselskapet unngått.

-- Vi er lettet og glade for at vi er kommet i havn etter krevende forhandlinger, sier Widerøes administrerende direktør Per Arne Watle. Han understreker at avtalen inneholder en rekke nye punkter, som omhandler såvel lønnsjusteringer som andre endringer i avtaleverket. Selv om streikefaren er over, er det fortsatt enkelte innstilte avganger på Widerøes rutenett mandag morgen og formiddag. Årsaken er at selskapet allerede søndag kveld måtte omdirgere flymateriell til sine baser, på grunn av streikefaren. I tilfelle konflikt vil selskapet alltid måtte sørge for at flyflåten er plassert på steder med tilstrekkelig tilsyn. Selskapet regner med at trafikken er tilbake i normal drift i løpet av mandag formiddag. Widerøe beklager dypt den ulempe disse kanselleringene har påført pubikum, og ber de som har spørsmål om avganger eller refusjon av billetter å ta kontakt med avgangsflyplass eller sitt reisebyrå. Det er også mulig å kontakte Widerøes booking- og ruteinformasjon på nummer 81001200.