Godt resultat for Widerøe i 1. kvartal

(Oslo/Bodø 3. mai) Flyselskapet Widerøe leverte det beste 1. kvartalsresultat på flere år. --Vi er godt tilfreds med et resultat på 13,1 millioner kroner, ikke minst når vi tar høyde for at påsken i år kom i mars, sier administrerende direktør Per Arne Watle.

Påskeuken har tradisjonelt en negativ effekt på reiseaktivitet og inntjening for flyselskapene. Etter årets første tre måneder kan Widerøe igjen notere positiv bunnlinje, i en periode av året som normalt er svak for flyselskapene, og hvor påsken altså påvirker resultatet negativt med rundt 15 millioner kroner. Samtidig kan selskapet nå rapportere at kvaliteten på driften er tilbake på tilfredsstillende nivå. I 1. kvartal 2004 var resultatet før skatt 12,8 millioner kroner, men påsken falt den gang i april, som altså er i annet kvartal. Watle understreker det samme som ved årsresultatet i vinter: --Vi bør kunne klare enda bedre. Enhetskostnaden er økt med ni prosent, og det tallet er for høyt. På den positive siden vektlegger Watle at både sykefravær og regularitet og punktlighet nå nærmer seg de mål selskapet har satt. Også kabinfaktoren har økt med hele fire prosent. Selv om antallet passasjerer har økt med kun én prosent, til 437.100 passasjerer, betyr det at selskapet har evnet å tilpasse produksjonen bedre til markedet.