Jubileumsstart og åpning av vandreutstilling i Widerøe

(Bodø 3. mars 2008)Samferdselsminister Liv Signe Navarsete, sammen med gjester fra inn og utland åpnet Widerøes vandreutstilling og markerte starten på jubileumsåret i Widerøe. Widerøe feirer 75 år i 2009, og vil feire jubileet sitt med både interne og eksterne aktiviteter. Ekstra stas gjør flyselskapet på alle andre 75-åringer i 2009.

Utstillingen er et interaktivt mulitmediatårn, som både skal aktivisere de reisende i form av konkurranser og historiefortelling, samt å fortelle om Widerøes 75 års historie. Ambisjonen er at utstillingen skal nå alle stasjoner Widerøe opererer på i løpet av jubileumsåret.

I sin tale under åpningen i hangaren i Bodø, sa Samferdselsminister Liv Signe Navarsete at det står respekt av Widerøes presetasjon med å komme dit selskapet er i løpet av de 75 årene det har eksistert, og at det fortsatt er på vei framover.

Produsentene av den historiske filmen som skal spilles av i utstillingen er produsert av Nils Lund og tidligere Widerøe-pilot Turi Widerøe. Turi Widerøe sa i sin tale at 75 år er en imponerende alder for et flyselskap, og at takket være innsatsen til mange dyktige medarbeidere har selskapet vært- og er en betydelig aktør i norsk samferdsel.

75 åringer flyr for 75 kroner
I tillegg til å feire seg selv har Widerøe bestemt seg for å gjøre stas på alle 75-åringer i 2009. – Alle som er født i 1934 reiser til 75 kroner med Widerøe den uken de fyller 75 år, forteller administrerende direktør Lars Kobberstad. - Dette tilbudet starter vi med fra 9. mars og ut hele 2009. I tillegg har vi satt ned prisene våre i en stor del av prisklassene, slik at det skulle være muligheter for gode kjøp også blant oss som ikke har 75 årsdag i 2009, forteller Kobberstad.

Stolt historie
- Det er mange riktige beslutninger og stor tro på egne idéer og ferdigheter gjennom tidene som har brakt oss til den posisjonen Widerøe har i Norge i dag, sier Lars Kobberstad. - Man skal aldri undervurdere det å ha en stolt historie. Det gjør at man da har mot til å satse fremover. Det gjør vi i Widerøe nå, sier Kobberstad.
Det startet med sjøfly fra Ingierstrand i Oslo i 1934. Det fortsatte med kortbaneeventyret og den legendariske Twin Otteren, og nå flyr Widerøe forretningsfolk til og fra distriktene, fra Torp til København, Bergen, Stavanger og Trondheim, barnefamilier til Bornholm og Gotland om sommeren og med direkteruter mellom Sandefjordområde og Vestlandet knytter vi nord og sør mer sammen. – Vi er et flyselskap med en solid historie og med stor tro på fremtidens muligheter og nye 75 år, sier Lars Kobberstad.