Mekling i Widerøe

(Oslo/Bodø 29. mai 2005) Meklingen mellom Widerøe og selskapets piloter om ny lønnsavtale for 2005 er nå inne i sin avsluttende fase. Som et nødvendig tiltak vil Widerøe i løpet av ettermiddagen og kvelden måtte kansellere enkelte avganger. Selskapet tar kontakt med sine passasjerer for å sikre ombooking til tidligere avganger eller alternativ transport søndag kveld. Widerøe beklager sterkt de ulemper dette medfører for publikum.

Dersom partene ikke blir enige innen fristens utløp ved midnatt, tar Widerøes Flygerforening samtlige piloter ut i streik. Dette betyr at selskapets fly vil stå på bakken fra og med mandag morgen. Kanselleringene søndag blir gjort for å sikre at fly og mannskap kommer tilbake til de respektive baser. Årsaken er at flymateriellet må posisjoneres på steder der det i tilfelle en arbeidskonflikt kan ha tilstrekkelig tilsyn. Derfor plasseres flyene i løpet av kvelden på baser i Oslo, Sandefjord, Bodø , Tromsø og Hammerfest. Dette får i første rekke konsekvenser for de sene Vestlandsrutene og kveldsavgangene på Helgeland og i Finnmark. Trafikken ut og inn av Torp, Sandefjord vil stort sett gå som normalt. Widerøe oppfordrer passasjerer til å ta kontakt med nærmeste stasjon eller sin reisebyråforbindelse for ombooking til alternative reisemåter dersom det blir konflikt. Spørsmål fra passasjerer kan rettes til Widerøes sentralbooking på nummer 810 01 200.