Streik rammer Widerøe

Streik rammer Widerøe (Oslo/Bodø 8. mars 2001) Widerøes rutetrafikk rammes av den varslede streiken ved Brønnøysund Lufthavn fra mandag 12. mars. Flere flyginger mellom Brønnøysund, Trondheim og Bodø vil bli innstilt som en følge av streiken. - Situasjonen vil bli vurdert fra dag til dag. Uansett vil vi som en minimumsløsning beholde to daglige rundturer mellom Trondheim og Brønnøysund. En på formiddagen og en på ettermiddagen, opplyser Widerøes produktsjef Anders Eggen. Følgende flyginger vil bli gjennomført under streiken: . Mandag-fredag: Rute WF 716 fra Trondheim 11.30 til Brønnøysund 12.15 Rute WF 705 fra Brønnøysund 14.40 til Trondheim 15.25 Rute WF 712 fra Trondheim 15.50 til Brønnøysund 15.50 Rute WF 703 fra Brønnøysund 16.50 til Trondheim 17.35 Fra mandag 19. mars går i tillegg: Rute WF 702 fra Trondheim 09.15 til Brønnøysund-Sandnessjøen-Bodø 11.20 Lørdag: Ingen avganger Søndag: Rute WF 712 fra Trondheim 15.50 til Brønnøysund 16.35 Rute 703 fra Brønnøysund 16.50 til Trondheim 17.35 Widerøes betjening av de øvrige flyplasser på Helgeland berøres ikke av konflikten. Årsaken til den varslede streiken er konflikt mellom Luftfartens Funksjonærforening og NHO/Torghatten Trafikkselskap. Fristen for mekling var ute ved midnatt onsdag. Partene sto da så langt fra hverandre at meklingsmannen ikke fant grunnlag for noe forslag til resultat. De 11 ansatte som går ut i streik førstkommende mandag, er ikke ansatt i Widerøes Flyveselskap AS. Selskapet er således ikke part i konflikten. - Vi vil uansett gjøre det vi kan for å hjelpe våre passasjerer med alternative reisemåter, understreker produktsjef Eggen. Passasjerer kan ta kontakt med sin reisebyråforbindelse, Widerøes sentralbooking eller selv søke informasjon på Widerøes internettsider: www.wideroe.no. Widerøe's Flyveselskap ble grunnlagt i 1934 og har i dag 1200 medarbeidere. Selskapet har betjent kortbaneflyruter i Norge siden 1968. I tillegg til anbudsrutene på kortbanenettet opereres kommersielle ruter på regionalrutenettet som går til og fra Torp ved Sandefjord til Stavanger, Bergen, Trondheim, København og Stockholm, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Berlin, Bergen-Stavanger og Stavanger-Aberdeen. Widerøe trafikkerer 32 flyplasser i Norge og 5 i utlandet. Ca. 1,5 millioner passasjerer reiser med Widerøe, som har en totalomsetning på 1,7 milliarder kroner. Selskapet opererer 27 Dash 8-fly. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger kontakt: Produktsjef Anders Eggen 67 11 60 31, informasjonsdirektør Martin Lohne 67 11 61 12, mob.tlf. 90 54 85 47 eller informasjonskonsulent Wigdis Korsvik 75 51 37 85 mob.tlf. 909 99621 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00720/wkr0002.pdf