Widerøe fikk KLM-kontrakt

Widerøe fikk KLM-kontrakt (Bodø/Oslo, 24. januar 2002) Widerøe er tildelt handling-kontrakt med KLM i Stavanger og Bergen. Dette innebærer flere ansatte og en dobling av Widerøes omsetningen innen fremmedhandling fra i fjor til i år. Det nederlandske flyselskapet KLM har bestemt seg for å gjenoppta sine flyginger fra Stavanger og Bergen til Amsterdam fra 1.april 2002. KLM vil tilby tre daglige rundturer med Boeing 737 på begge flyplassene. Kontrakten innebærer at Widerøes ansatte skal ha ansvaret for de nødvendige bakketjenester for KLM på Flesland og Sola. For Widerøes Flyveselskap ASA vil kontraktene resulterer i rundt 30 nye årsverk fordelt på Stavanger og Bergen. Widerøe inngikk nylig også en avtale om handling av det sveitsiske selskapet Crossairs flyginger til og fra Gardermoen. Crossair har tatt over en stor del av Swissairs ruteprogram i Europa. For Widerøe betyr kontraktene om levering av stasjonstjenester til KLM og Crossair i oslo, Bergen og Stavanger en dobling av omsetningen innen fremmedhandling, fra 23 millioner i 2001 til ca 46 millioner kroner i 2002. - Vi oppfatter tildelingen av disse kontraktene som et kvalitetsstempel fra kresne utenlandske flyselskap. Det er bare noen måneder siden Widerøe fikk sølvprisen i konkurransen med 80 andre regionale flyselskaper i Europa om "årets flyselskap", og at vi vinner slike kontrakter gir oss ny inspirasjon.Vi har ambisjoner om å tjene penger på å selge bakketjenester på de flyplassene vi har egne stasjonsavdelinger. Det vil gi medarbeiderne mer varierte og spennende oppgaver, og det vil tilføre selskapet positive bidrag til bunnlinjen, sier direktør for Widerøes stasjonsavdeling, Gorm Frimannslund. Widerøe fikk KLM-kontrakten i skarp konkurranse med SAS og Braathens. Fra før kjøper det nederlandske flyselskapet tjenester hos Widerøe på Torp ved Sandefjord. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,9 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 5 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger kontakt: stasjonssjef i Bergen, Knut Molvik tlf. 90184073, stasjonssjef i Stavanger, Dag Bull-Njaa, tlf. 90666036 eller informasjonsdirektør Martin Lohne tlf. 67116112/90548547. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01380/wkr0002.pdf