Widerøe-fly skled utfor rullebanen i Vadsø

Widerøe-fly skled utfor rullebanen i Vadsø (Bodø, 6. januar 2003) Ingen personer kom fysisk til skade da et Widereø- fly med 19 passasjerer skled ut av rullebanen etter landing i Vadsø i ettermiddag. Det var 19 passasjerer og et mannskap på tre om bord i flyet, som kom fra Båtsfjord til Vadsø. Flyet, som er av typen Dash 8 100, står nå utenfor rullebanen i Vadsø. Det oppsto kun mindre skader på flyet Ingen av de som var om bord ble skadet i forbindelse med hendelsen. Passasjerene ble straks etterpå orientert om hva som skjedde av kapteinen. Flyplassen i Vadsø er stengt inntil videre etter hendelsen i Vadsø i ettermiddag hvor et Widerøe-fly skled utfor rullebanen. Passasjerer som skal fly fra Vadsø vil bli tilbudt bakketransport til Vardø. Selskapet regner med at trafikken kan gå som normalt igjen fra i morgen formiddag. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger: Informasjonssjef Siw Sandvik 75 51 37 85 / mobil 90999621 eller direktør Kvalitet -og sikkerhet Per-Helge Røbekk tlf 75513624 / mobil 90890870259 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00670/wkr0002.pdf