Widerøe flyr Røros-Oslo

Widerøe flyr Røros-Oslo (Bodø 20. juni 2001) Widerøe skal fly mellom Røros og Oslo fra 1. august. Det har Samferdselsdepartementet avgjort i dag. Det er første gang Widerøe har ruteflyging på Røros. - Det er svært gledelig at vi fikk anbudet på Røros. Vi ser frem til å starte den 1. august, sier produktsjef Widerøe, Anders Eggen. Samferdselsdepartementet avgjorde tildelingen av kontrakten på flyruten mellom Røros og Oslo i dag. Tildelingen skjedde etter en anbudskonkurranse mellom fire flyselskap, der Widerøe hadde det laveste kravet om godtgjørelse fra staten. På flyruten mellom Røros og Oslo planlegger Widerøe bruk av fly av typen Dash-8, med plass til 50 passasjerer. Det blir en daglig rundtur med betjening midt på dagen, unntatt lørdager. - I forbindelse med oppstart og drift av ruten vil selskapet opprette en dialog med kommunen og turistnæringen på Røros for å utvikle markedet på en best mulig måte. Selskapet ser derfor frem til et fruktbart samarbeid med de ulike lokale aktørene, sier Anders Eggen. Første flyging med Widerøe til Røros blir onsdag 1. august. Kontraktsperioden går fra til og med 31. mars 2003. Widerøe's Flyveselskap ble grunnlagt i 1934 og har i dag 1200 medarbeidere. Selskapet har betjent kortbaneflyruter i Norge siden 1968. I tillegg til anbudsrutene på kortbanenettet opereres kommersielle ruter på regionalrutenettet som går til og fra Torp ved Sandefjord til Stavanger, Bergen, Trondheim, København og Stockholm, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Berlin, Bergen-Stavanger og Stavanger-Aberdeen. Widerøe trafikkerer 32 flyplasser i Norge og 5 i utlandet. Ca. 1,5 millioner passasjerer reiser med Widerøe, som har en totalomsetning på 1,7 milliarder kroner. Selskapet opererer 27 Dash 8-fly. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger kontakt: Direktør for produktavdelingen, Terje Skram tlf. 67116034 / 90188415, informasjonsdirektør Martin Lohne 67116112 / 90548547 eller info.konsulent Wigdis Korsvik 75513785 / 909 99621. Widerøes Internettadresse: http://www.wideroe.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01300/wkr0002.pdf