Widerøe flyr Trondheim-København

Widerøe flyr Trondheim-København (Bodø/Oslo 25. oktober 2002) Søndag 27. oktober åpnet Widerøe en ny rute mellom Trondheim og København. Selskapet skal fly to daglige avganger med sitt tredje nye fly av typen Dash 8 Q400 med plass til 72 passasjerer. - Åpningen av Widerøes rute mellom Trondheim - København er et fint eksempel på hvordan moderne fly med færre enn 100 seter kan bedre tilbudet til publikum i form av flere frekvenser. Trondheim er et ypperlig utgangspunkt for utlendingene når de skal ta seg inn i Norge, på samme måte som den korteste veien fra Trondheim til kontinentet går via København. Vi ser det som vår oppgave å forsterke disse gode reisevaner, sier administrerende direktør i Widerøe Per Arne Watle, som minner om at flyreisen med Widerøe til København gjøres unna med bare 10 minutter lengre flytid enn det SAS bruker med jet-maskin på samme strekning. Tidtabellen er lagt opp slik at den skal gi de beste reisemulighetene for passasjerene. Det blir avganger på morgen- og ettermiddags/kveldstid i begge retninger. Dermed kan Widerøe tilby en tidtabell som innebærer gode korrespondanser fra København til Europa samt til reisemål ut i verden. Widerøe samarbeider nært med SAS og kan således tilbyr Euro Bonus, gjennomgående innsjekk, E-ticket, Travelpass og tilgang til SAS lounger. Satsingen er i samsvar med Widerøes uttalte strategi om å konsentrere seg om markeder og ruter der fly med 37-75 seter er det optimale. Med et 72 seters materiell har selskapet med lønnsomhet utviklet flytilbudet mellom Trondheim og København med flere frekvenser, noe som er mer utfordrende med større fly. Widerøe disponerer i dag tre Dash 8 Q400 som er selskapets største turboprop-fly. Disse går betydelig raskere enn de øvrige. Mens Dash 8 300 (50 seter) har en maksimumfart på vel 500 km/t, er tilsvarende fart for Dash 8 400 (72 seter) 660 km/t. Strekningen mellom Trondheim og København er Widerøes syvende utenlandsrute. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen- Stavanger og Trondheim -København. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid For flere opplysninger, kontakt informasjonsdirektør Gøril Wiker 67116112/91307608, produktsjef Peter Arvidsson 67116116/95227177 eller informasjonskonsulent Siw Sandvik, tlf 75513785/90999621. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01420/wkr0002.pdf