Widerøe fyller 70 år - en pressemappe

Widerøe fyller 70 år - en pressemappe Den 18. juni 1934 åpnet den første norske regulære flyrute noensinne. Det var et historisk øyeblikk, både for samfunnet og for selskapet Widerøe. Ruten gikk fra Oslo via Kristiansand og Stavanger til Haugesund med sjøfly - og hele turen tok nærmere 12 timer tur retur. Det innebærer at Widerøe som landets eldste flyselskap i disse dager feirer 70 år i lufta. Det feirer selskapet tredobbelt - med billettgave til passasjerene - med to gedigne sommerfester i Oslofjorden for de ansatte, og med bokutgivelse. Administrerende direktør Per Arne Watle utgir i disse dager boka "Oppdrift i motvind - en personlig beretning om ledelse". Vedlagt finnes ulike pressemateriell, jubileumsartikler, fakta og tall, samt historiske og aktuelle bilder. Vær vennlig å betrakt denne sendingen som et tilbud fra Informasjonsavdelingen i Widerøe, og ta gjerne kontakt dersom det er andre ting vi kan bistå med. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 2 milliarder kroner og med 1,6 millioner passasjerer. Widerøes Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og seks i utlandet. Selskapet har i dag 1250 medarbeidere. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene er kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Göteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Bergen-Aberdeen og Bergen-Manchester og Trondheim-København,. Selskapet er en del av SAS Group. For flere opplysninger, kontakt informasjonsdirektør Gøril Wiker 67116112/ 91307608 eller informasjonssjef Siw Sandvik 6775513785/90999621 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT21570/wkr0032.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT21570/wkr0033.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT21570/wkr0034.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT21570/wkr0035.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT21570/bild.html Bilde