Widerøe i pluss i 1. kvartal

Widerøe i pluss i 1. kvartal (Bodø/Oslo, 14. mai 2002) Widerøe fikk et resultat før skatt på 2,9 millioner kroner i 1. kvartal. Dette er noe svakere enn på samme tid i fjor (17,1). Dette skyldes i hovedsak at påsken, som innebærer betydelige inntektstap, i år kom i første kvartal, mens den i fjor kom i 2. kvartal. - Korrigert for påsken er vi omtrent der vi var i fjor, da Widerøe fikk sitt beste resultat noensinne. Vi regner med en tilfredsstillende utvikling fremover og forventer et årsresultat som er minst like godt som i fjor, sier administrerende direktør Per Arne Watle. - Vi har i lengre tid arbeidet med å få redusert våre kostnader, og denne prosessen vil fortsette med full styrke. Vi er avhengige av å styrke vår konkurransekraft for å nå det mål vi har satt oss om å bli Nord-Europas ledende regionale flyselskap, sier Watle. I løpet av årets tre første måneder har Widerøe startet nye ruter mellom Stavanger-Newcastle og Oslo-Billund, som er Danmarks nest største flyplass. Selskapets to neste 72-setere av typen Dash 8 Q400 leveres til sommeren, og til høsten vil Widerøe gå inn på det såkalte Norlink-nettet i Nord-Norge, etter at SAS har vedtatt å trekke seg ut av disse rutene. - Disse satsningene innebærer en del oppstartskostnader for oss, men vi ser på dette som strategiske investeringer. Vi har tatt mål av oss til å være konkurransedyktig i markeder der fly med 37-72 seter er de optimale, sier Watle. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt markedssjef Trude Erlandsen tlf 67116079/ 90544988 eller informasjonskonsulent Siw Sandvik Andersen, tlf 75513785/909 99621. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01150/wkr0002.pdf