Widerøe innfører nye vindbegrensninger

(Bodø/Sandvika 2. mai, 2005) Widerøe innfører umiddelbart nye vindbegrensninger på Hammerfest lufthavn. Samtidig investerer selskapet i nytt vindvarslingsutstyr for utprøving der. Det bestemte selskapets flygesjef Bjørn Sælensminde, i dag. Bakgrunnen er at et Widerøefly søndag ettermiddag buklandet på Hammerfest Lufthavn.

Samtidig som selskapet venter på resultatene av den interne granskningen etter hendelsen, velger flygesjefen å innføre nye strakstiltak umiddelbart. -- Dette gjør vi for å redusere risikoen for fremtidige hendelser. Det vil komme til å få konsekvenser for regulariteten at vi nå ytterligere skjerper kravet til vindforholdene ved landing. Widerøe beklager naturligvis de følger dette kan få for regulariteten og de problemer det eventuelt vil medføre for passasjerene. Samtidig vil et ansvarlig flyselskap alltid måtte prioritere sikkerhetsvurderinger framfor regularitet og andre kommersielle hensyn, sier Sælensminde. Universitetet i Trondheim har utviklet et helt nytt vindvarslingssystem, som Widerøe nå tar initiativet til å få fremskyndet installasjonen av på Hammerfest lufthavn. -- Det er godt kjent at flygninger på kortbanenettet er krevende, ut fra de værharde forhold vi opererer under. Derfor har vi spesialtrenede piloter til å fly her, og vi trener dem langt mer enn det som er myndighetskravet, sier Sælensminde. Han peker samtidig på at Hammerfest er den kortbaneflyplass som har den travleste trafikken, med opptil 10 daglige avganger.