Widerøe kjøper større fly

Widerøe kjøper større fly (Oslo/Bodø, 28. juni 2001) Widerøe har inngått avtale med den kanadiske flyprodusenten Bombardier om levering av tre Dash 8 Q400, med opsjon på ytterligere fem fly. Flyene har 72 seter. Den første maskinen leveres allerede til høsten. Det er første gang Widerøe vil operere fly i 70- setersmarkedet. Anskaffelsen av Q400-flyene (q står for "quiet") betyr at Widerøe de nærmeste år kommer til å ha en enhetsflåte bestående av tre typer Dash 8. De minste (Dash 8 100) har 37 seter og er de største fly som kan gå på det norske kortbanenettet. De to største modellene (Dash 8 300 og Dash 8 400) har henholdsvis 50 og 72 seter og skal betjene Widerøes voksende rutenett i Sør-Norge og på utlandet. (Fotomontasje - Widerøe Internet AS) - Dette er en merkedag i Widerøes historie. Vi har gått trinnene fra Twin Otteren, som hadde 19 seter, til Dash 8 med 37 og etter hvert 50 seter. Nå tar vi et nytt sprang, som vil løfte selskapet inn i et spennende og utfordrende marked. Vi mener denne flystørrelsen er ideell på en rekke ruter og vi tror Q400-flyene vil gi oss helt nye utviklingsmuligheter, sier administrerende direktør Per Arne Watle. - Vi har satt oss som mål å bli Nord-Europas ledende regionale flyselskap. Det betyr ikke at vi skal konkurrere med de store "flag- carriers" som har fly fra 100 seter og oppover. Vi ser at det er regionale flyselskaper som vokser hurtigst i Europa, og denne utviklingen vil vi være med på. Vi spesialiserer oss på markeder som er velegnet for fly fra 37 til 72 seter, og her har vi store ambisjoner, sier Watle. Det første flyet blir levert i slutten av oktober og vil bli satt inn på Stavanger- Aberdeen med to daglige rundturer. Samtidig trekker SAS seg ut av denne ruten, slik at Widerøe vil knytte sammen de to oljehovedstedene med tre daglige frekvenser (den ene med 50 seters fly). Det andre Q400-flyet, som leveres våren 2002, blir satt inn på Sandefjord (Torp) - København. Her flyr Widerøe nå fire ganger daglig t/r, og en stadig økende trafikkmengde gjør det nødvendig med større materiell. Inntil 72-seteren er på plass, vil Widerøe øke kapasiteten på denne ruten med eksisterende flymateriell. Også fly nummer tre blir levert til våren. Dash 8 Q400 er ikke bare større enn de største turboprop-flyene Widerøe i dag disponerer, de går også betydelig raskere. Mens Dash 8 300 (50 seter) har en maksimumfart på vel 500 km/t, er tilsvarende fart for Dash 8 400 (72 seter) 660 km/t. Det betyr at flyreisen mellom Stavanger og Aberdeen og mellom Torp og København forkortes med 10-12 minutter. Widerøe's Flyveselskap ble grunnlagt i 1934 og har i dag 1200 medarbeidere. Selskapet har betjent kortbaneflyruter i Norge siden 1968. I tillegg til anbudsrutene på kortbanenettet opereres kommersielle ruter på regionalrutenettet som går til og fra Torp ved Sandefjord til Stavanger, Bergen, Trondheim, København og Stockholm, samt Oslo- Gøteborg, Bergen-Stavanger og Stavanger-Aberdeen. Widerøe trafikkerer 32 flyplasser i Norge og 5 i utlandet. Ca. 1,5 millioner passasjerer reiser med Widerøe, som har en totalomsetning på 1,8 milliarder kroner. Selskapet opererer 27 Dash 8-fly. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt produktdirektør Terje Skram, tlf. 67116034/91726484 eller informasjonsdirektør Martin Lohne, tlf 67116112/90548547. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01540/wkr0002.pdf