Widerøe kutter tre fly

Widerøe kutter tre fly (Bodø/Oslo 28. mai 2003) Widerøes Flyveselskap innskrenker sin virksomhet med tre fly. Rundt 130 ansatte kan bli berørt av beslutningen. Årsaken er den økonomiske situasjonen i flyselskapet. Widerøe har de siste to årene har levert solide resultater. Likevel har selskapet siden sist høst opplevd en dramatisk svikt i passasjerinntektene, og siste kvartalsresultat viste et underskudd på 26 millioner kroner. - Det er en dypt beklagelig situasjon selskapet er kommet i. Widerøe sliter med et betydelig kostnadsproblem fordi inntektene svikter. Tendensen fra årets første tre måneder er uendret, og det er ingen tegn til bedring i sikte. Det ville dessuten være naivt å tro at vårt selskap skulle være immunt mot en situasjon som har rammet samtlige flyselskaper i Europa. Vi er bare rammet senere enn andre, sier administrerende direktør Per Arne Watle. - Vårt mål var å komme til enighet med selskapets tillitsvalgte om endrede avtaleverk og tiltak for å kutte kostnader. Dette er vi dessverre ikke kommet i havn med. Det beklager vi sterkt, og derfor ser vi ikke noen annen løsning enn å kutte ned på ulønnsomme ruter. Å forbli passiv i en slik situasjon ville vært direkte uansvarlig, sier administrerende direktør Per Arne Watle. - Vi vil de nærmeste ukene gå i dialog med de ansatte og deres foreninger om den videre prosess, sier Watle. Widerøe har tidligere i år varslet et omstillingsprogram som skulle gi en effekt på 200 millioner kroner. Begrunnelsen var behovet for raskt og omfattende omstilling for å holde nye aktører borte fra det norske markedet, der en ny forretningsmodell med lavere priser og enklere servicenivå til passasjerene etter modell av lavprisselskapene er målet. Effektiviseringsplanen hviler på tre stolper: Et nytt avtaleverk med våre ansatte, bedre flyutnyttelse og et forenklet servicekonsept. Forhandlingene med de ansatte er foreløpig ikke i havn, og uten denne forutsetningen på plass, er det ikke rom for å senke prisene tilstrekkelig. Dessverre har selskapet derfor på det nåværende tidspunkt ikke annet valg enn å ta forretningsmessige hensyn, og det betyr å legge ned deler av vår ulønnsomme produksjon, sier Watle Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1300 medarbeidere. For andre år på rad er Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Bergen - Aberdeen, Stavanger- Newcastle, Bergen-Stavanger og Trondheim -København. Selskapet har siden mai i år hatt status som Member of SAS Group etter at konsernet økte eierandel til 99,6%. For flere opplysninger, kontakt informasjonsdirektør Gøril Wiker tlf. 67 11 61 12/913 07608 eller informasjonssjef Siw Sandvik tlf. 75 51 37 85/909 99621. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01530/wkr0002.pdf