Widerøe med ny rute Oslo-Billund

Widerøe med ny rute Oslo-Billund (Oslo/Bodø, 4. mars 2002) Widerøe åpner en ny rute mellom Oslo og Billund 2. april. Billund, som er Danmarks største flyplass etter Kastrup, blir selskapets sjette utenlandsdestinasjon. Det blir to daglige rundturer på etterspurte tidspunkter morgen og ettermiddag/kveld, fredager tilbys det tre daglige avganger tur/retur. Widerøe blir det eneste norske flyselskap som vil trafikkere denne strekningen etter 2. april, etter som Braathens legger ned sin daglige avgang fra samme tidspunkt. Tidtabellen er utformet slik at det bli gode korrespondanser fra og til andre norske byer. - Billund har utviklet seg til å bli det viktigste trafikknutepunkt på Jylland, og vi har lagt vekt på å utforme et produkt som skal være godt tilpasset markedets behov. Vi kan tilby våre reisende også på denne ruten Eurobonus og andre fordeler gjennom vår samarbeidsavtale med SAS. SAS har for øvrig vært etablert på Billund siden årsskiftet, sider produktsjef Peter Arvidsson i Widerøes Flyveselskap ASA. Til Billunds nedslagsfelt hører blant annet viktige danske forretningsdestinasjoner som Århus og Esbjerg, og det er en betydelig oljerelatert trafikk mellom denne delen av Danmark og Norge. For ferie- og fritidsmarkedet er naturligvis en av de største attraksjonene Legoland, som ligger like ved Billund. I tillegg til den nye ruten mellom Gardermoen og Billund gjør Widerøe flere forbedringer i tilbudet når sommerprogrammet starter 2. april. Det blir etablert en ny gjennomgående rute mellom Stockholm og Stavanger via Sandefjord lufthavn, Torp. Dette innebærer at man kan reise med Widerøe fra den svenske hovedstaden om morgenen, ha dagsmøte i Stavanger, og returnere samme ettermiddag. Av endringene ellers kan nevnes flere gjennomgående ruter Bergen- København via Torp, og en forbedret tidtabell på ruten Stavanger- Aberdeeden. Antall daglige avganger mellom Stavanger og Bergen reduseres som følge av at flykapasitet flyttes til Oslo-Billund. - Samlet sett vil våre kunder i sommerprogrammet få et Widerøe-produkt som inneholder mange justeringer i positiv retning. Siktemålet er å spare tid for kunden, og det skjer ved at vi tilbyr markedet et rutekart og en tidtabell som innebærer gode korrespondanser til våre egne og andre selskapers avganger, sier Arvidsson. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 5 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt produktsjef Peter Arvidsson, tlf 67116116/95227177, eller informasjonskonsulent Siw Sandvik Andersen, tlf 75513785/90999621. Widerøes internettadresse er: www.wideroe.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00640/wkr0002.pdf