Widerøe med sterkt resultat

Widerøe med sterkt resultat (Oslo/Bodø 4. mai) Widerøe tjener igjen gode penger, på tross av sviktende passasjerinntekter. Selskapet leverer et solid 1. kvartalsresultat - nærmere 40 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor. Årsaken er fjorårets storopprydning internt. -- Widerøe er igjen på offensiven. Våre billettpriser er inntil 30 prosent lavere enn på samme tid i fjor, og likevel er inntjeningen god. Dette viser med tydelighet hva selskapet har fått til etter den gjennomgripende omstillingen som ble satt i gang for vel et år siden. Det er med både stolthet og forventning vi legger fram disse tallene, sier administrerende direktør Per Arne Watle. -- Medarbeiderne har bidratt vesentlig til Widerøes raske snuoperasjon. Dette kan de med god grunn være stolte av. Forventningene ligger nå i de planer vi arbeider med for videre vekst. Våre moderne propellfly henvender seg til et spennende marked som er modent for ytterligere innsats fra vår side. I et jubileumsår kan vi ikke ønske oss et bedre utgangspunkt, sier Watle. Widerøe er som kjent landets eldste flyselskap, og feirer 70 år i lufta den 18. juni. Widerøes resultat etter 1. kvartal er på 12,8 millioner kroner. Dette er 38,8 millioner kroner bedre enn i fjor, og skyldes altså at selskapet i løpet av det siste året har gjennomført et omfattende og kostnadsreduserende omstillingsprogram, med endret pris- og produktmodell, samt endret rutemønster. Ser man på resultatet for siste 12 måneder, er dette Widerøes beste noensinne. Passasjerinntektene utgjorde i alt 366,2 millioner kroner. Dette er tre prosent over tilsvarende tall for fjoråret, men økningen skyldes at selskapet også flyr lenger enn i fjor. Hver passasjer betaler imidlertid ni prosent mindre pr. kilometer (yield), mens selskapets inntekter pr. tilbudt setekilometer (RASK) er fem prosent lavere enn for samme periode i fjor. Årsaken til yieldfallet er å finne i innføringen av ny prismodell, med den reduksjon av nivået på fullprisbillettene som ble innført for store deler av Widerøes kommersielle rutenett fra 26. oktober i fjor. I tillegg innførte selskapet lave enveisbilletter, tilgjengelig via internett, fra samme tidspunkt. Driftsresultatet er på 67,7 mill kroner, hvilket er en økning på hele 85 prosent, og resultat før skatt etter 1. kvartal er altså 12,8 millioner kroner, mot fjorårets underskudd på 25,9 millioner kroner. Widerøes regulære passasjertrafikk økte med 13 prosent i løpet av årets første tre måneder, sammenliknet med 2003. Forklaringen er at selskapet har åpnet flere nye og lengre ruter siden mars i fjor. Antall tilbudte setekilometer, ASK, er økt med 11 prosent i forhold til samme periode i fjor, mens antall landinger er økt med åtte prosent. Kabinfaktoren pr. 31. mars 2004 er 48,9 prosent mot 48,0 prosent pr. mars i fjor, mens passasjertallet økte med 12 prosent. Enhetskostnaden er sunket med 11 prosent i 1. kvartal sammenliknet med samme periode i fjor. Widerøe har i løpet av årets tre første måneder bedret sin konkurransesituasjon i forhold til fjoråret. Fra 1. januar 2004 startet Widerøe flygninger på to nye anbudsområder på kortbanenettet, etter at konkurrenten Norwegian trakk seg ut: Det gjelder produksjonen på flyplassene Andenes og Lakselv i Nord-Norge. Dessuten har konkurrenten Ryan Air trukket seg fra ruten Sandefjord-Stockholm. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 2 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøes Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og seks i utlandet. Selskapet har i dag 1250 medarbeidere. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene er kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Göteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Bergen-Aberdeen og Bergen-Manchester og Trondheim-København,. Selskapet er en del av SAS Group. For flere opplysninger, kontakt adm. direktør Per Arne Watle +4791395689 eller informasjonsdirektør Gøril Wiker 67116112/ 91307608 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT20020/wkr0005.doc PM med regnskap/balanse http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT20020/bild.html Bilde