Widerøe og SAS setter Q400-fly på bakken

I forbindelse med SAS Danmarks flight SK 2748, som var involvert i en ulykke klokken 01:48 i Vilnius i natt, har SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe besluttet å sette alle fly av typen Q400 på bakken inntil videre. Q400-flyet hadde 48 passasjerer og 4 ansatte om bord, og alle ble evakuert ut og er i god behold etter ulykken.

Flyet kom fra København og er av typen DH8-Q400. Ulykken hadde et hendelsesforløp som var likt ulykken i Ålborg søndag ettermiddag.
SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe setter nå alle fly av denne typen på bakken inntil videre.
- Widerøe beklager på det sterkeste den ulempen dette medfører for mange av våre reisende, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien. - Ulykken i Vilnius i natt har så mange likhetstrekk med ulykken i Ålborg søndag, at vi må forsikre oss enda en gang at dette ikke er en feil som kan dukke opp også på våre fly, sier Kongsteien.
Widerøe har 4 fly av typen DH8 –Q400 som opererer i Norge. En rekke avganger blir kansellert onsdag. En oversikt over kanselleringene kan passasjerene finne på wideroe.no, eller ta kontakt med nærmeste Widerøe-stasjon.
Etter ulykken i Ålborg søndag bestemte SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe seg for å undersøke understellet på alle fly av typen Q400. Disse undersøkelsene var allerede i gang, og skulle fullføres i løpet av fire døgn. Nå blir alle fly av denne typen satt på bakken inntil videre.

For info om ulykken i Vilnius, kontakt SAS Group Corporate Communications på tlf. +46 8 797 29 44