Widerøe øker i Finnmark

Widerøe øker i Finnmark (Bodø/Oslo 25.oktober 2002) Søndag 27. oktober begynte Widerøe å fly på strekningen Tromsø-Alta tur/retur og Tromsø -Kirkenes tur/retur. Selskapet skal for første gang fly med 50-seters Dash 8-fly i Nord- Norge. - De nye kommersielle rutene er med på å styrke Widerøes posisjon i Nord- Norge. Vi legger opp til et effektivt produkt med vekt på gode korrespondanser med SAS og Braathens øvrige flyruter i Nord-Norge. Fra sommerprogrammet 2003 vil vi styrke rutetilbudet ytterligere, blant annet med ruter til og fra Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, sier produktsjef i Widerøe Sverre Sletten. Fra Tromsø til Kirkenes vil selskapet fly daglig unntatt søndager kl 10.20, i tillegg kl 16.25 på lørdager. Fra Kirkenes går ruten kl 11.55 daglig unntatt søndag, kl 12.20 søndag. Fra Tromsø til Alta er avgangstiden kl 14.05 og kl 16.40 daglig unntatt lørdag. Fra Alta kl 15.10 daglig og kl 17.40 daglig unntatt lørdag. Disse rutene vil ha gode forbindelser i Tromsø med rutene til/fra Oslo, Trondheim og Bodø. Widerøes ekspansjon i nord er et resultat av omfattende endringer i rutestrukturen i landsdelen etter at SAS og Braathens tidligere i år foretok en omfordeling av virksomheten. Widerøe har de siste tiårene bygget opp en omfattende virksomhet i Nord- Norge, og flyr i dag til 22 flyplasser i de tre nordligste fylkene. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen- Stavanger og Trondheim -København. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt produktsjef Sverre Sletten, tlf 67116031/41669729 eller informasjonskonsulent Siw Sandvik, tlf 75513785/90999621. Widereøs internettadresse er: www.wideroe.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01440/wkr0002.pdf