Widerøe på Europatoppen

Widerøe på Europatoppen (Bodø/Oslo 3. oktober 2002) For annet år på rad har flyselskapet Widerøe plassert seg helt i toppskiktet i europeisk regional luftfart. I konkurransen om tittelen Europas beste regionale flyselskap har Widerøe igjen vunnet sølv, i konkurranse med rundt 80 andre flyselskaper. Det er den europeiske regionale luftfartsorganisasjonen ERA, European Regions Airline Association, som årlig kårer sin Airline of the Year - der Widerøe altså også i fjor fikk sølv og heder. Utdelingen fant sted i Salzburg i Østerrike under den årlige ERA-konferansen denne uken. - Denne sølvmedaljen går til alle våre 1200 ansatte som har gjort en kraftinnsats for å snu Widerøes kurs de siste to-tre årene. Årets pris bekrefter at utmerkelsen i fjor ikke var et blaff og en tilfeldighet. Vår visjon er å bli Nord-Europas ledende regionale flyselskap, og vi er på god vei, sier administrerende direktør i Widerøes Flyveselskap ASA, Per Arne Watle. - Utmerkelsen er samtidig et bevis på at vi gjør mye riktig i Widerøe, i et år som ellers har vært blant de vanskeligste i luftfartens historie, sier Watle. Det er en uavhengig jury bestående av europeiske luftfartsjournalister som kårer årets regionale flyselskap. I sin begrunnelse sier juryen av Widerøe får utmerkelsen både for sine fremragende resultater, rent økonomisk, men også for svært god punktlighet og regularitet. På Gardermoen, som er den eneste flyplassen i landet som systematisk sammenligner punktlighet blant ulike aktører, er Widerøe best av samtlige flyselskap. I tillegg har juryen lagt vekt på at Widerøe driver sine operasjoner i ett av de mest hardføre og vanskelige områder i verden, med svært uvennlige vær- og føreforhold. Sølvmedaljen kommer som sølvkronen på verket etter et svært godt år for Widerøe, med tidenes beste halvårsresultat, introdusering av nye og større fly av typen Dash Q400 på flere utenlands-strekninger og en gjennomgripende profil-endring. Vinner av konkurransen om å bli årets europeiske flyselskap ble vunnet av Air Nostrum, og tredjeplassen gikk til Air Dolomiti. Les mer om juryens begrunnelse - klikk her [REMOVED GRAPHICS] Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt produktdirektør Terje Skram, tlf. 67116034 eller informasjonsdirektør Gøril Wiker, tlf. +4791307608. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00620/wkr0002.pdf