Widerøe reduserer avganger

Widerøe reduserer avganger (Bodø/Oslo 9.april 2003) Widerøe vil fra 22. april kutte 18 av i alt 490 ukentlige avganger på regionalrutenettet. Årsaken er svakere etterspørsel etter flyreiser og usikkerheten knyttet til Irak- konflikten. I tillegg gjør selskapet tilpasninger til SAS og Braathen's varslede reduksjoner. Bakgrunnen til den beskjedene reduksjonen har hos Widerøe nå, skyldes at selskapet allerede i mars var forutseende nok til å ta ut et fly fra produksjon. Dermed ser selskapet behov for å gjøre mindre tilpasninger i denne omgang. - Vi har valgt å skjære ned på avganger som i utgangspunktet har lavt belegg, og som har flere muligheter for ombestillinger, slik at færrest mulig passasjerer blir rammet. I forbindelse med krigssituasjonen i Irak, og den svake etterspørselen etter flyreiser vil selskapet følge utviklingen fremover, og avventer ytterligere rutereduksjoner, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe. De 18 avgangene fordeler seg på to ukentlige rundtur mellom Torp - Trondheim, en ukentlig rundtur Torp- Bergen, en ukentlig rundtur Oslo- Billund, en ukentlig rundtur Stavanger - Aberdeen, og fire ukentlige rundturer Oslo - Gøteborg. De varslede reduksjonene er forløpige, og vil gjelde i perioden 22. april til 29. juni. På rutene i Nord-Norge henger endringene sammen med SAS og Braathen's rutekutt. For Widerøe sine avganger innebærer det små tidsjusteringer fra Tromsø- Evenes - Bodø, Bodø- Svolvær -Leknes- Bodø på morgenen og Stokmarknes- Bodø på morgenen. Også denne rutejusteringen er foreløpige, og vil i første omgang bare gjelde i perioden 22. april til 8. juni. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1300 medarbeidere. For andre år på rad er Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Bergen - Aberdeen, Stavanger- Newcastle, Bergen-Stavanger og Trondheim -København. Selskapet har siden mai i år hatt status som Member of SAS Group etter at konsernet økte eierandel til 99,6%. For flere opplysninger kontakt informasjonssjef Siw Sandvik tlf. 75 51 37 85/909 99621 eller rutesjef Peter Arvidsson 67 11 61 16/ 952 27177 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00740/wkr0002.pdf