Widerøe skal fly Bergen - Aberdeen

Widerøe skal fly Bergen - Aberdeen (Bodø/Oslo 14.mars 2003) Widerøe åpner en ny rute mellom Bergen og Aberdeen 7. april. Dette er Widerøes åttende utenlandsrute. Ruten skal flys med selskapets nye og moderne flymaskin med plass til 72 passasjerer. I tillegg øker Widerøe kapasiteten på strekningen mellom Oslo- Gøteborg, Trondheim - København og Oslo -Billund fra sommerprogrammets start 30.mars. - Widerøe vil da fly to daglige rundturer mellom Stavanger og Aberdeen. Selskapets nye rute over Nordsjøen fra Bergen blir en ytterligere styrking av satsingen på Aberdeen. Vi ønsker å tilby oljeindustrien et fleksibelt og godt rutetilbud til dette reisemålet. Ruteprogrammet for kommende sommersesong viser at selskapet tilpasser seg etterspørselen med å forsterke sitt tilbud til den skotske oljehovedstaden, sier rutesjef Peter Arvidsson. Widerøes nye rute til Aberdeen vil ha avgang fra Bergen kl 0840, med retur kl 0925. Ruten skal flys med en 70-seters Dash 8 Q400, og flygingen vil kun ta 1 time og 15 minutter. I Bergen blir det gode korrenspondanser med SAS, Braathen og Widerøes øvrige direkteruter til Oslo, Stavanger, Sandefjord og Mørekysten. Samtidig øker Widerøe fra fem til seks rundturer mellom Oslo og Gøteborg i tillegg til at selskapet skal fly ytterligere en rundtur mellom Trondheim og København. Dermed får Widerøe tre rundturer til den danske hovedstaden fra Trondheim. Fra samme tidspunkt oppretter selskapet også et nytt lørdagstilbud mellom Stavanger og Newcastle og Oslo og Billund. Widerøe har i dag et nært samarbeid med SAS Airlines. Det innebærer også at Widerøe kan tilby Eurobonus, gjennomgående innsjekk, E-ticket, Travelpass og tilgang til SAS' lounger. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1300 medarbeidere. For andre år på rad er Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Gøteborg, Oslo- Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Trondheim -København og Bergen - Aberdeen. Selskapet er Member of SAS Group etter at konsernet økte eierandelen til 99,6%. For flere opplysninger kontakt informasjonssjef Siw Sandvik tlf. 75 51 37 85/909 99621 eller rutesjef Peter Arvidsson tlf 67116116/952 27177. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01030/wkr0002.pdf