Widerøe skal fly mer i Nord-Norge

Widerøe skal fly mer i Nord-Norge (Bodø 27.desember 2002) Widerøe øker virksomheten betraktelig i Nord- Norge fra sommerprogrammets start 1.april 2003. Selskapet starter flyging fra Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, i tillegg utvider Widerøe flytilbudet fra Tromsø til Hammerfest, Alta og Kirkenes. - Disse utvidelsene er ledd i vår sterke satsing på Nord-Norge. De nye rutene legges opp med best mulig korrespondanser med det øvrige rutenettet til SAS konsern i Nord-Norge, samtidig som vi driver effektivt med høy flyutnyttelse. Alle rutene blir betjent av Widerøes velkjente Dash 8 fly. Til Kirkenes, Alta og Harstad/Narvik vil vi på en del av avgangene benytte fly med 50 seter, opplyser produktsjef i Widerøe, Sverre Sletten. Ny rute fra Harstad/Narvik Lufthavn, Evenes På hverdager blir det tre daglige rundturer mellom Harstad/Narvik lufthavn og Bodø. Avgangstiden fra Harstad/Narvik blir kl 07.15, 16.20 og 19.25. Fra Bodø blir det avgang kl 08.25, 15.20 og 20.20. I Bodø blir det gode korrespondanser med Braathens Trondheims-rute og Widerøes ruter til Helgeland. Fra Harstad/Narvik oppretter vi en ny forbindelse kl 09.20 til Tromsø. Retur fra Tromsø blir kl 18.30. Denne ruten får gode forbindelser med Finnmark og Longyearbyen. I helgene blir ruteopplegget noe justert, blant annet settes det inn direkterute mellom Harstad/Narvik og Trondheim på søndager. Økning Kirkenes -Tromsø Denne strekningen betjenes i dag av SAS, Braathens og Widerøe med en rundtur hver. Fra 1. april vil Widerøe fly strekningen med fire rundturer. Avgang fra Kirkenes blir kl 07.00, 12.20, 16.40 og 20.05. Fra Tromsø blir det avganger kl 10.40, 14.30, 18.25 og 22.00. Dette gir samtidig en ny ettermiddagsforbindelse mellom Tromsø og Vadsø, med mellomlanding kun i Kirkenes. Økning Alta - Tromsø I samband med at SAS slutter å fly denne strekningen, setter Widerøe inn en ny rundtur fra Tromsø kl 10.20 og fra Alta kl 11.20. Utover dette betjenes strekningen av to rundturer med Widerøe og en med Braathens. Økning Hammerfest- Tromsø Denne strekningen blir utvidet med en ny rundtur, som mandag-fredag flys kl 12.20 fra Tromsø og kl 13.15 fra Hammerfest. Søndager kommer den nye turen på kvelden, kl 19.55 fra Tromsø og kl 20.50 fra Hammerfest. I tillegg styrkes tilbudet på tidlig formiddag fra Tromsø på hverdager. Økningen på denne strekningen er et ledd i vår løpende tilpasning til den økte trafikken som følge av Snøhvit. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,4 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober i fjor ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Oslo-Billund, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For flere opplysninger, kontakt produktsjef Sverre Sletten tlf 41669729 eller informasjonssjef Siw Sandvik, tlf 90999621. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01520/wkr0002.pdf