Widerøe spanderer "jubileumsgave": I kø for en flybillett?

Widerøe spanderer "jubileumsgave": I kø for en flybillett? (Oslo/Bodø, 8. juni) -- Flybilletter til 70 kroner stykket! Flyselskapet Widerøe tar spanderbuksene på, og tilbyr rekordlave billetter som ledd i selskapets omfattende jubileumsfeiring den 18. juni. Alt den virkelig reiselystne trenger å gjøre er å møte opp på en av de 35 flyplassene der Widerøe opererer klokka 10.00 selve jubileumsdagen. På hver eneste Widerøe-stasjon legges det da ut 70 billige tur-returbilletter i form av en billettkupong. Den kan senere veksles inn i en direktereise på Widerøes omfattende rutenett innenlands. Tilbudet gjelder så langt beholdningen rekker, etter prinsippet om at den som står først i køen får først, og den viktigste begrensningen er at reisen må gjennomføres i løpet av jubileumsåret. -- Vanligvis er det bursdagsbarnet som får gave på dagen. Men i Widerøe er vi vant til å gjøre ting på vår egen måte, og denne gang har vi altså valgt å gi bort presanger i form av rekordlave billetter i stedet. Vi ønsker å gi noe tilbake til passasjerene våre kysten rundt. For dem er Widerøe noe mer enn et flyselskap. Vi er en livsnerve, ja en slags reisekamerat, sier administrerende direktør Per Arne Watle. -- Presangen er altså ikke helt gratis - men 70 kroner er rekordbillig, selv i disse lavpristider. Begrensningene ligger altså i at du må bruke billetten innen utgangen av året - og bestille den i rimelig tid i forveien, for den vil ikke gjelde på de travleste avgangene, sier markedssjef i Widerøe, Robert Arvidsson. Den var altså den 18. juni 1934 at et femseters Waco Cabin sjøfly tok av fra Ingierstrand i Oslofjorden med kurs for Haugesund via Kristiansand og Stavanger. Turen tok snaut 12 timer tur-retur, og var både en passasjer- og postrute. Konsesjonen fra myndighetene var klar bare tre dager tidligere. Postbetalingen for denne ruten var 12.000 kroner, og et statstilskudd på 5.000 kroner - og ruten ble fløyet alle hverdager med avgang kl. 0750, og med retur ca. 1930 om kvelden. Denne aller første faste flyruten i Norge ble fløyet i hele 66 dager - og ble betegnet som en gedigen suksess. Og overskuddet etter mer enn to måneders sommerflygning? Hele 2.700 kroner. I dag er Widerøe Nordens største regionale flyselskap, fullverdig medlem av SAS gruppen, med en flåte på 29 fly og med internasjonale ruter til Sverige, Danmark, Shetland og Storbritannia. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 2 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøes Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og seks i utlandet. Selskapet har i dag 1250 medarbeidere. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene er kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Göteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Bergen-Aberdeen og Bergen-Manchester og Trondheim-København,. Selskapet er en del av SAS Group. For flere opplysninger, kontakt adm. direktør Robert Arvidsson 4767116079/92857684 eller informasjonssjef Siw Sandvik 4775513785/90999621 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no