Widerøe til Manchester

Widerøe til Manchester (Bodø/Oslo 24. oktober 2003) Både fotballfans, forretningsfolk og andre anglofile har grunn til å glede seg: Fra 1. desember åpner Widerøe en ny og direkte rute fra Bergen til Manchester, Storbritannias tredje største by. -- Vi gleder oss til å få nok en britisk by på vårt rutekart. Manchester er et spennende reisemål, en storby som ikke bare interesserer fotballgale nordmenn på vei til Old Trafford. Samtidig tror vi at Bergen vil være en attraktiv by for engelskmenn, ikke minst på grunn av vårt samarbeid med Hurtigruta - og nærheten til våre kjente fjorder. Det sier Widerøes produktdirektør Terje Skram, og legger til: -- Manchester er den tredje byen vi flyr til på de britiske øyer, der Aberdeen og Newcastle allerede er de andre to destinasjoner. Også for forretningsreisende vil forbindelsen mellom Bergen og Manchester være av betydning. Det reiser i dag rundt 70.000 passasjerer årlig mellom Norge og den engelske byen. Det er i dag bare Oslo som har direkte rute fra Norge til Manchester. Direkteruten Bergen-Manchester får gode forbindelser fra andre flyplasser i Norge, i tillegg til at Widerøes tilknytning til SAS gruppen gir reisende tilgang til et verdensomspennende nettverk og gjennomgående priser og innsjekk. Det blir en daglig rundtur på hverdager og søndager. Passasjerer som reiser med Widerøe til utlandet nyter godt av SAS gruppens Euro Bonus system. Utover satsingen på Manchester vil Widerøe ekspandere ytterligere til de Britisk øyer. Fra 1.desember vil selskapet også sette inn en ny ettermiddagsavgang mellom Bergen og Aberdeen slik at vi betjener Aberdeen både morgen og kveld. Dette skjer som følge av at vi har gode erfaringer med den ene ruten vi har hatt så langt. Ekspansjonen til Widerøe kommer som en følge av at selskapet i løpet av kort tid har lyktes med å senke kostnadene. Dette har skjedd i en intern dugnad der de ansatte i stor grad har bidratt til at dette har blitt mulig. Med ny konkurransekraft er vår ambisjon å ekspandere i tiden fremover, og satsingen på UK er den del av dette. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,8 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 34 flyplasser i Norge og 6 i utlandet. Selskapet har 1250 medarbeidere. Widerøe ble i 2002 tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag under halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene er kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Gøteborg, Stavanger- Aberdeen, Bergen - Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Bergen-Manchester og Trondheim -København. Selskapet er Member of SAS Group. For flere opplysninger, informasjonsdirektør Gøril Wiker, tlf. 91307608, informasjonssjef Siw Sandvik, tlf. 90999621 eller produktdirektør Terje Skram 67115034. Widereøs internettadresse er: www.wideroe.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01400/wkr0002.pdf