Widerøe vant anbud Bodø-Røst

Widerøe vant anbud Bodø-Røst (Bodø 19. desember 2001) Widerøe fortsetter å fly mellom Bodø og Røst. Samferdselsdepartementet har i dag tildelt selskapet kontrakt på flyging av denne ruta i perioden 1. februar 2002 til 31. mars 2003. Widerøe vant Røst-anbudet i konkurranse med fire andre flyselskap. Den nye kontrakten erstatter en midlertidig anbudskontrakt som Widerøe ble tildelt for perioden 11. mai i år og fram til 1. februar 2002. Widerøe fortsetter å trafikkere ruta med et 37 seters Dash 8 fly. Widerøe hadde det laveste kravet om godtgjørelse fra staten. For hele kontraktsperioden (14 måneder) utgjør dette 7,5 millioner kroner. - Vi er godt tilfreds med at vi vant anbudet på Røst. Dette tyder på at vi er på riktig vei i arbeidet med å redusere kostnadene våre. Den nye kontrakten er en oppmuntring til å fortsette dette arbeidet, sier administrerende direktør Per Arne Watle. Widerøe viderefører dagens tidtabell. Det vil si med to daglige rundturer mellom Bodø og Røst i tilknytning til Leknes. Dette gir Røst også en god direkte-forbindindelse til Lofot-regionen. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 1,7 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøe's Flyveselskap ASA opererer 27 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 34 flyplasser i Norge og 4 i utlandet. Selskapet har 1200 medarbeidere. I oktober ble Widerøe tildelt sølv i konkurransen om å være Europas beste regionale flyselskap. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo- Gøteborg, Stavanger-Aberdeen og Bergen-Stavanger. SAS er majoritetseier i Widerøe, og selskapene har et nært samarbeid. For ytterligere opplysninger, kontakt produktsjef Anders Eggen tlf. 67116031 eller informasjonskonsulent Wigdis Korsvik, tlf. 75513785/90999621. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01220/wkr0002.pdf