Widerøe vant Finnmark

Widerøe vant Finnmark (Oslo/Bodø 5.mars 2004) Widerøe fortsetter å fly i Finnmark og Nord-Troms i ytterligere tre år. Det er klart etter at Samferdselsdepartementet i dag offentliggjorde resultatet av anbudskonkurransen på rutenettet i Finnmark. - Vi er svært glade for å kunne fortsette vår virksomhet og opprettholde dagens transportstandard i Finnmark , sier Widerøes administrerende direktør Per Arne Watle. Watle understreker at Finnmark nå fortsatt får et sammenhengende flytilbud med selskapets Dash 8-fly, som betyr fortsatt god korrespondanse med det landsdekkende flyrutenettet til Braathens, SAS og Widerøe . For publikum innebærer dagens beslutning at ordningen med direktepriser og flest mulig gjennomgående fly mellom flyplassene på Finnmarkskysten og Tromsø opprettholdes. Widerøes nye totalanbud er på 90 millioner kroner, hvilket er 22,2 millioner kroner høyere enn dagens tilskudd. Widerøes anbud lå 52 millioner kroner under Coast Airs tilsvarende totalanbud. Anbudet gjelder ruter mellom mellom Hammerfest, Honningsvåg, Mehamn, Berlevåg, Båtsfjord, Vardø, Vadsø, Alta og Kirkenes, samt flygingene på Hasvik og Sørkjosen. Departementet åpnet i anbudsutlysningen for at dette markedet kunne betjenes med 15 seters fly. Store deler av de reisende i Finnmark, særlig kyststasjonene mellom Hammerfest og Vadsø, ville da ha opplevd redusert komfort, et ekstra flybytte på vei til Tromsø, og i tillegg en økning i normalprisen til Tromsø på ca 13 prosent sammenlignet med Widerøes direktepriser. -- Det er derfor ikke minst på kundenes vegne selskapet er glad for at det helhetlige flytilbudet nå videreføres, og at man unngår den reduksjon i transportstandarden som anbudsutlysningen åpnet for, sier Watle Widerøe har med dette en markedsandel på rundt 87 prosent av det norske kortbanenettet. Den nye anbudsperioden gjelder fra juli og i til 31. mars 2007, denne gang uten anledning til oppsigelse. Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 2 milliarder kroner og med 1,5 millioner passasjerer. Widerøes Flyveselskap ASA opererer 29 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 35 flyplasser i Norge og seks i utlandet. Selskapet har i dag 1250 medarbeidere. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet. Den sterkeste veksten de siste årene er kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Dette nettet omfatter ruter som går til og fra Torp ved Sandefjord til København, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Oslo-Göteborg, Stavanger-Aberdeen, Stavanger-Newcastle, Bergen-Stavanger, Bergen-Aberdeen og Bergen-Manchester og Trondheim-København,. Selskapet er en del av SAS Group. For flere opplysninger, kontakt informasjonsdirektør Gøril Wiker 67116112/ 91307608 eller informasjonssjef Siw Sandvik 6775513785/90999621 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT20200/bild.html Bilde