Aspiro og Telenor bringer WiMP til Danmark

Fra midten av april får Telenors danske kunder tilgang til Aspiros musikkstreamingtjeneste WiMP. Lanseringen gjør WiMP til den første musikkstreamingtjenesten for PC, Mac og mobil som blir tilgjengelig i Danmark.

”Aspiros målsetting innenfor musikk er å ekspandere til flere markeder sammen med partnere. I den forbindelse er vi nå glade for å kunne lansere WiMP i det danske markedet sammen med Telenor,” sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro. Lokal markedstilpasning er en viktig suksessfaktor for WiMP, og WiMP i Danmark blir derfor en tjeneste tilpasset danske brukere. Aspiros musikkredaksjon vil være oppdatert på alt som skjer på den danske musikkscenen og bringe dette videre til brukerne av tjenesten. Redaksjonen vil jobbe med anbefalinger, publisere spillelister og hele tiden sørge for at de siste utgivelsene er på plass i tjenesten, som fra start inneholder millioner av låter. Telenors danske kunder vil få tilgang til hele biblioteket i WiMP via PC, Mac, Linux og mobiltelefoner med operativsystemet Android. Brukerne kan dermed ta med seg musikken på farten – og de kan også dele det med venner eksempelvis via Facebook eller Twitter. Aspiro har nylig sendt inn sin iPhone-klient for WiMP til godkjenning for distribusjon via Apples App Store. ”Vi ser veldig fram til å kunne tilby denne ”state-of-the-art” musikkløsningen i Danmark”, sier Peter Berg, markedsdirektør hos Telenor. ”Den tilbyr en uovertruffen lydkvalitet og er utrolig brukervennlig. Du søker på en sang, klikker på den og så spiller den. Vi har altså her en god grunn til å droppe platesamlingen hjemme, ikke minst fordi brukerne kan ta med seg WiMP. De kan få adgang til den fra flere PC’er samt mobiltelefon og de kan også dele den med sine venner og sende spillelister frem og tilbake.” Kunder av Telenor vil få tilgang til tjenesten for 99 kroner per måned på samme måte som i Norge. I Danmark lanserer Telenor også et tilbud for sine kunder som abonnerer på to eller flere produkter, eksempelvis mobiltelefoni og bredbånd. Disse får seks måneder fri adgang og deretter halv pris på tjenesten. WiMP betalanseres i Danmark 15. april, lansering av den fullstendige tjenesten beregnes i løpet av mai .