Ny skandinavisk streamingundersøkelse viser at ungdom er mest betalingsvillig

Musikkstreaming er blitt mainstream, og de skandinviska landene ligger helt i front i utviklingen. Aller lengst fram finner vi de yngste, og det er også i aldergruppen under 30 at flest sier seg villige til å betale for å få tilgang til et musikkarkiv med millioner av sanger. Ungdommen har også kvittet seg med CD-samlingen, og sluttet å laste ned ulovlig.

Tallene er hentet fra en ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av den norske musikktjenesten WiMP, som også er tilgjengelig i Danmark og Sverige.

Nesten halvparten av nordmenn under 30 sier de har lyttet til musikk via streaming forrige uke, mot 1 av 5 blant befolkningen totalt.

I første kvartal passerte ifølge IFPI den digital musikkomsettingen den fysiske, og omsettingen fra streaming var større enn fra nedlasting. Hele 65 prosent av unge nordmenn sier i Norstat-undersøkelsen at de kan være villige til å betale for en musikkstreamingtjeneste, mot 49 prosent i befolkningen totalt. 23 prosent setter imidlertid forbehold om at tjenesten er god nok.

”Det er veldig gledelig å se at spesielt de unge er villige til å betale for en god musikktjeneste som gir en opplevelse. Det lover også godt for framtiden. Betalt streaming vil bidra til å snu den fallende trenden i norsk musikkomsetting,” sier Per Einar Dybvik, sjef for WiMP.

Undersøkelsen viser at den overlegent viktigste faktoren for nordmenns valg av musikktjeneste er at det er enkelt å finne gamle favoritter.

”Vi jobber mye med å gjøre det lett for folk å finne fram blant millioner av låter i WiMP, og med å løfte opp gamle og nye favoritter i forskjellige sjangre. Akkurat nå er vi i ferd med å legge ut spillelistene til årets største festivaler, som for eksempel Oslo Live som pågår i helgen, og vi har startet et barnepanel for å sette fokus på barnemusikk, som det også finnes masse av i WiMP,” sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.

Økningen i streaming påvirker også andelen som laster ned musikkfiler ulovlig. 38 prosent sier nå at streaming har ført til at de ikke lenger gjør det, mens tallet er enda høyere, 47 prosent, for de under 30 år. Den yngre generasjonen har ifølge undersøkelsen også allerede kvittet seg med CD-samlingen, 42 prosent sier at den er ryddet bort, kastet eller gitt bort, mot 26 prosent i befolkningen samlet.

Mens 31 prosent av nordmennene fortsatt sier at de ikke vet hva streaming betyr, er det kun 6 prosent som sier det samme i aldersgruppen under 30.

Undersøkelsen ble gjennomført i juni av analyseselskapet Norstat på oppdrag av musikktjenesten WiMP. Undersøkelsen hadde 3000 respondenter, fordelt likt på Norge, Sverige og Danmark med tusen hver.

For mer informasjon eller spørsmål, vennligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef, kristin.eldnes@aspiro.com, +47 908 07 389.

WiMP er en norsk ,musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for PC, Mac, iPhone, Android samt Logitech Squeezebox. Les mer og finn pressemateriale på www.wimp.no/presse