WiMP offentliggjør mest streamede album 2012

Musikktjenesten WiMP gjør opp status for 2012, og publiserer i dag årets 100 mest spilte album i Norge. I 2012 er Donkeyboys Silver Moon årets mest streamede norske album i WiMP, mens Adeles 21 er det mest streamede internasjonale albumet. Norskandelen på topp hundre er nøyaktig lik som på låtlista som ble offentliggjort forrige uke, 28 av de 100 mest spilte albumene er norske.

Fra venstre: Sveinung Rindal, redaksjonssjef i WiMP, Peter Michelsen, Kent Sundberg og Cato Sundberg fra Donkeyboy, foto: WiMP/Roger Fosaas

”Noen vil kanskje mene at det er oppsiktsvekkende at nettopp Donkeyboy har årets mest spilte norske album med Silver Moon, men det gikk høyt ut i mars, og med singlene "City Boy" og "Pull Of The Eye" holdt den seg godt på listene utover både våren og sommeren. Donkeyboy har helt enkelt vært en av årets favoritter i norske hjem,” sier Sveinug Rindal, redaksjonssjef i WiMP.

Donkeyboy har også gjort det sterkt i danske WiMP, og låta ’City Boy’ ligger der så høyt oppe som på 14. plass over de mest spilte låtene i WiMP Danmark.

Mens WiMP i 2011 fikk en veldig bratt vekst i brukertall i midten av året i forbindelse med at kunder av Canal Digital fikk fri tilgang, har veksten i 2012 vært mer lineær.

”2012 har vært det første "komplette" året innen streaming, der vi virkelig ser effekten av jevn spilling og hvor viktig det er for artistene å holde seg aktuell over en lengre periode. Allikevel ser vi at høstens store titler, som Vamp og Mark Knopfler, kommer seg høyt opp på lista ved å ha blitt streamet svært godt gjennom høstmånedene”, sier Rindal.

I 2012 er det altså Donkeyboys 'Silver Moon' som er årets mest spilte norske album i WiMP.

”Det er at albumet fungerer som helhet er veldig moro, det viser at folk er interessert i alt vil holder på med, ikke bare det som blir spilt på radio", sier Cato Sundberg, frontmann i Donkeyboy.

Adele har mest spilte internasjonale album og topper lista for andre år på rad med ”21”. Fjorårets mest spilte norske album, Jarle Bernhofts ”Solidarity Breaks” er også å finne på lista i år, på en 32. plass.

Årets 100 mest spilte album i WiMP finner du via denne linken

WiMP har lisensiert over 18 millioner låter og har cirka 350 000 betalende brukere i alle land. Tjenesten er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og i Nederland under et annet varemerke. WiMP lanserer i Polen nå og forbereder også lansering i flere land.

Pressekontakt: Kristin Castillo Eldnes, Kommunikasjons- og PR-sjef, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 908 07 389, eller Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen, sveinung.rindal@wimpmusic.com

WiMP er en musikktjeneste som fokuserer på å inspirere brukere til å finne ny musikk og gamle favoritter. Med lokale redaksjoner i hvert land gir WiMP deg daglige tips, anbefalinger og spillelister for enhver anledning. Tjenesten er tilgjengelig på datamaskiner, mobiler, nettbrett, digitale stereoanlegg og på TV-boksen via Canal Digital. Les mer på www.wimp.no