WiMP offentliggjør mest streamede låter i 2011

Musikktjenesten WiMP gjør opp status for 2011, og publiserer i WiMP-bloggen i dag årets 100 mest spilte låter i Norge. I 2011 er Gabrielles Ring meg årets mest streamede norske låt i WiMP, mens Adeles Someone Like You er den mest streamede internasjonale låten.

Før streamingtjenestenes tid var det kun mulig å vite hvor mange eksemplarer av et album eller en singel som var solgt. Nå kan man også se hvor populær musikken faktisk er rundt om i de norske hjem, det vil si hvor mye hvert enkelt album og låt faktisk er spilt. I 2011 er det altså Gabrielles 'Ring meg' som årets mest spilte norske låt i WiMP. Gabrielles singel ble utgitt i april 2011. 'Ring meg' ble fort en 'snakkis' og straks etablert som en sommerhit, før den ble liggende høyt på WiMP Topp 20 langt utover høsten.

”Det er kjempefint å få en slik bekreftelse på at så mange har lyttet til låta mi, og det er veldig kult at den går i høy rotasjon fremdeles. Prisen for mest spilte norske låt i WiMP er derfor en veldig fin julegave, som jeg takker for”, sier Gabrielle.

På topp 100-lista over mest spilte låter i WiMP 2011 er hele 39 av kvinnelige soloartister. Foruten Gabrielle og andre norske toppnavn som Maria Mena, Marit Larsen og Ane Brun preges lista også av internasjonale damer med Adele i spissen. Den britiske sangerinnen, som også hadde årets mest spilte album, med '21', har hele 11 låter inne på topp 100. I tillegg finner vi også svenske Veronica Maggio på sjuende plass, samt artister som Rihanna, Jennifer Lopez, Alexandra Stan, Lissie, Britney Spears og Lady Gaga.

”2011 har vært solokvinnenes år og vi har sett mange veldig sterke utgivelser både internasjonalt og i Norge. Adele har imidlertid vært i en egen klasse, og det har også Gabrielle blant de norske. Det har vært veldig moro å følge utviklingen av singelen hennes, og etter hvert også singel nummer to, som også er med på topp 100-lista,” sier Sveinung Rindal i WiMP.

Årets 100 mest spilte låter i WiMP finner du i dag i WiMP-bloggen, eller via denne linken.

WiMP er i sterk vekst og har over 350 000 betalende brukere i fire land, opp fra 100 000 ved årsskiftet. WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varmerke og WiMP forbereder også lansering i Tyskland, Irland og Benelux. WiMP ble i juli kåret til verdens beste musikktjeneste på Meffy Awards i London.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, Sveinung Rindal, WiMP-redaksjonen, tlf. 48253704, sveinung@wimp.no

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no