WiMP summerer 2011 og ser framover i 2012

I 2011 økte antallet WiMP-brukere eksplosjonsartet og bare i Norge registrerte WiMP en femdobling av antallet streams per dag fra januar til desember. WiMP-redaksjonen publiserte over 500 varierte spillelister og leverte dermed nytt daglig innhold til sine kunder. Brukerne fikk enda større muligheter til å ta med seg musikken over alt, da WiMP ble tilgjengelig på blant annet iPad, Nokia-telefoner, Sonos og Windows Phone 7. I 2012 fortsetter den prisbelønte WiMP-redaksjonen å guide nordmenn til ny og gammel musikk i alle sjangre.

WiMP fikk i 2011 pris fra FONO som årets bjellesau, og vant også den prestisjetunge Meffy Awards i London i juli i kategorien beste musikktjeneste. Dagsavisen kåret WiMP-redaksjonen til årets nykommer, og det er nettopp WiMP-redaksjonens mange aktiviteter som er en stor del av kjernen til suksessen.

”WiMP i Norge er først og fremst en norsk tjeneste, med musikk som nordmenn er interessert i, enten det er internasjonal eller norsk musikk spesifikt. I hvert land har vi en lokal redaksjon, som guider brukerne i den store katalogen, til musikk som er relevant for hvert marked,” sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro, eierselskapet til WiMP, som har operativt hovedkontor i Oslo.

I 2011 gjennomførte WiMP blant annet prosjektet ”Nygammalt”, der over 350 album som tidligere kun hadde vært tilgjengelig på CD eller kassett, ble digitalisert og promotert i WiMP. WiMP-redaksjonen publiserte over 500 spillelister i løpet av året med alt fra grundige sjangerdykk til ferske nyheter, stemningslister og temabaserte lister. Blant de mer omfattende konseptene WiMP-redaksjonen har jobbet med i 2011 kan nevnes "1991 - et uvanlig godt musikkår", Morgenbladet Topp 100, Idol 2011, Bob Dylan 70 år, Pink Floyd og Jazzbæggen.

Artister som Jan Eggum, Bigbang, Åge Aleksandersen, Siri Nilsen, Tine Thing Helseth og CC Cowboys har alle presentert kommentarversjoner av albumene sine i WiMP,  mens livekonseptet WiMP Bootleg har presentert utgivelser fra Kaizers Orchestra, Lukestar, Montée, Foo Fighters og PJ Harvey. En rekke artister lot sine fans forhåndslytte på sine nye album i WiMP, blant disse Maria Mena, Marit Larsen og Lars Vaular. Thomas Dybdahl skrev dessuten i desember hjem fra turneen som oppvarmingsartist for Tori Amos under vignetten ”Amerikabrev”. WiMP har også hatt en rekke eksterne bidragsytere. Både Tore Renberg, Frode Grytten og Anders Odden har presentert spillelister i WiMP, og sjangrene jazz og hip hop har blitt kvalifisert behandlet av henholdsvis Martin Revheim og Øyvind Holen.

”I 2012 vil vi fortsette å jobbe med å promotere norsk og internasjonal musikk, og vi har flere spennende konsepter i planene. Blant annet fortsetter vårt jazzfokus med nye spillelister fra mange av de norske jazzklubbene allerede i januar, og i februar er vi med og deler ut Nordic Music Prize på by:Larm i Oslo. I tillegg er det mange spennende utgivelser å se fram til, blant annet albumene til Linnea Dale og Lana del Ray, som begge er etterlengtede. De følger kanskje litt i fotsporene av alle de flotte kvinnelige soloartistene som har gjort det bra på WiMP i 2011”, sier Sveinung Rindal fra WiMP-redaksjonen.

I 2011 var Gabrielles ”Ring meg” mest spilte norsk låt på WiMP, mens Adele hadde både årets mest spilte internasjonale album med ”21”, og mest spilte låt, med ”Someone Like You”.

WiMP skal gi deg tilgang til all verdens musikk uansett hvor du er, og i løpet av året ble nye versjoner lansert for iPad, Nokias Symbian, Windows Phone 7 og Sonos. I tillegg kom det også oppdateringer for WiMP for PC/Mac, iPhone og Android og Logitech Squeezebox. I 2012 kommer blant annet støtte for WiMP for Android-tablets og andre digitale stereoanlegg. WiMP vil også åpne for at eksterne leverandører av musikkspillere selv kan utvikle WiMP-klienter via et API.

WiMP er tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varemerke og WiMP forbereder også lansering i blant annet Tyskland, Irland og Benelux.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, Sveinung Rindal, WiMP-redaksjonen, tlf. 48253704, sveinung@wimp.no

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no