WITHINGS Body Scan revolusjonerer helseovervåkning med evnen til å registrere 6-avlednings-EKG, vurdere nerveaktivitet og måle segmentell kroppssammensetning

Body Scan lar deg ta kontroll over helsen din ved å gi personlige helseråd etter en enkel 60-sekunders veiing hjemme

LAS VEGAS, NV – 3. JANUAR 2022 – Med Body Scan tar WITHINGS, pioneren for smarte og nettverksbaserte helseprodukter, smartvektene de skapte i 2009 et steg videre. Body Scan er smartvekten som er blitt en helsestasjon. Den er vinner av tre CES Innovation Awards på CES 2022, og tilbyr en helhetlig visning av helsetilstanden gjennom personlig tilgang på avanserte målinger. Body Scan analyserer segmentering, nerveaktivitet og kardiovaskulær helse, inkludert 6-avlednings-EKG, hjertefrekvens og vaskulær alder. Med påvisning av biomarkører som er mest assosiert med visse sykdommer som diabetes type 2, og tidlig identifisering av visse patologier, gir Body Scan en daglig og proaktiv kontroll.

Brukere får tilgang til råd fra kliniske spesialister og muligheten til å lage personlige planer i appen som hjelper på veien mot dine helsemål. Teknologien og programmene er utviklet fra velkjente forskningsbaserte beregninger i samarbeid med spesialister på kardiovaskulære, nevrologiske og metabolske tilstander. Brukere får daglig og viktig innsikt i sin helse, i tillegg til muligheten til kontakt med medisinske spesialister om aktuelle helseproblemer.

Body Scan består av en enkelt høyfast herdet glassplattform som omfatter et uttrekkbart håndtak. Plattformen inneholder fire vektsensorer og 14 ITO-elektroder, og 4 elektroder i rustfritt stål ligger i håndtaket for 6-avlednings-EKG og segmentell kroppssammensetningsanalyse. Body Scan har en batterilevetid på et år og viser statistikk på en 3,2-tommers LCD-fargeskjerm med høy oppløsning.

«WITHINGS skapte en ny kategori for smart-helse i 2009 og er i dag stolt over å være den bestselgende smartvektprodusenten i USA. Slik hjelper vi millioner av brukere med å holde vekten sin,» sier Mathieu Letombe, CEO i WITHINGS. «Med Body Scan blir morgenveiingen en sofistikert helsesjekk som gir tilgang til helhetlige helsedata og personlige helseprogrammer laget av medisinske fagfolk. Vi vil gi brukerne våre muligheten til å ta avgjørelser basert på medisinske data.»

Få presis og tilgjengelig oversikt over kroppen

Body Scan gir en vektkontroll med en nøyaktighet innen 50 gram, noe som gjør den til den mest presise vekten på markedet.

Med elektroder plassert i bunnen av enheten og i håndtaket, bruker Body Scan multi-frekvens bioimpedans analyse (BIA) for å måle den totale kroppssammensetningen. Denne teknologien er ofte brukt av idrettsutøvere og helsepersonell. Den måler kroppsfett og vannprosent, visceralt fett, muskel- og benmasse, og ekstracellulært og intracellulært vann og gir avlesninger for individuelle kroppsdeler, inkludert overkropp, armer og ben.

Et svært lavt, trygt elektrisk signal sendes fra elektrodene på vekten og i håndtaket. På under tre sekunder identifiseres motstand (impedans) for å måle nøyaktig kroppssammensetning.

Segmentell kroppssammensetning brukes ofte av helseeksperter og idrettsfolk, og lar de minste endringene i kroppssammensetningen overvåkes over tid. Fettmassefordelingen identifiseres, brukere informeres om potensielle helserisikoer forbundet med lokaliserte fettfunn, og man kan effektivt oppdage muskelubalanser. Med Body Scan tilgjengeliggjør WITHINGS denne teknologien for folket ved å ta den ut av sportslaboratoriet og inn i hjemmet.

Oppdag perifer nevropati, en stor komplikasjon ved diabetes type 2

I Norge lever opp mot 345 000 mennesker med diabetes,[1] og et stort antall lider av perifer nevropati (PN)[2]. Ubehandlet perifer nevropati kan føre til fotsår, amputasjoner og til og med økt risiko for dødelighet.

Body Scan vurderer nerveaktivitet og gir et resultat i form av en lett forståelig oversikt direkte i WITHINGS-appen. Siden denne sykdommen er reversibel, kan man gjøre noe med den ved å forbedre livsstilen med et sunnere kosthold. Dette får man personlige råd om gjennom programmene i appen.

Body Scan er utviklet i samarbeid med nevrologer fra Impeto Medical, og muliggjør en hjemmeevaluering av aktiviteten til nerver med liten diameter i føttene. Body Scan leverer en mild likestrøm via elektroder plassert i plattformen for å estimere nerveaktivitet ved å vurdere svettekjertlenes evne til å frigjøre kloridioner. Dermed er et resultat av lav nerveaktivitet et potensielt tegn på nevropati.

Livsstilsendringer, som sunt kosthold og regelmessig aktivitet, kan være effektivt for å forbedre nerveaktiviteten for en sunn livsstil. For å hjelpe brukere med å tilegne seg sunne vaner og påvirke endringer, gir WITHINGS-appen også tilgang til praktisk innsikt og personlige planer.

Oversikt over hjertehelse i hverdagen

Den nest største dødsårsaken i Norge kommer av hjerte- og karsykdommer[3], og komplikasjoner som oppstår er ofte tilknyttet vekt. Som nestegenerasjons smartvekt er Body Scan designet for å oppdage hjertemønstre assosiert med hjerteflimmer (atrieflimmer). Dette er den vanligste formen for hjerterytmeforstyrrelser som rammer rundt 100 000 nordmenn.[4]

Dette gjør den gjennom en rekke kardiovaskulære målinger som raskt og sømløst måles ved hver innveiing. De nye funksjonene inkluderer målinger for hjertefrekvens, EKG-opptak og vaskulær alder. Kroppsskanning tar opp et 6-avlednings-EKG for å oppdage hjerterytmeproblemer (arytmier) via to sett med elektroder plassert på hver side av håndtaket og en i bunnen av vekten. Resultatene vises direkte på skjermen og i appen.

Avlesninger kan lagres for å vise trender over tid og deles med medisinske fagfolk fra appen. Brukere får en daglig, lettfattelig helsevurdering av hjerte- og kartilstand. Dette gjøres ved å vise hvordan brukernes kardiovaskulære helse måles sammenlignet med hva som forventes i brukerens aldersgruppe.

En komplett helsereise

Med Body Scan får du tilgang på kombinasjonen av banebrytende medisinske beregninger, råd og personlig informasjon fra medisinsk fagpersonell. Body Scan blir en sentral del av din helsereise.

WITHINGS eget pasientgrensesnitt og abonnementstjenesten lar brukere komme i kontakt med medisinske spesialister for råd og konsultasjon basert på kliniske sanntidsdata. De personlige helseplanene, som blant annet inkluderer råd og planer for ernæring, søvn, trening og stressmestring, tilbyr også tips, informasjon og motivasjon for å gjøre atferds- og livsstilsendringer som lar brukere oppnå sine helsemål.

Tilgjengelighet

Body Scan forventes å være tilgjengelig i andre halvdel av 2022 etter CE/FDA-godkjenning. Veiledende pris NOK 3390,-. Den vil være tilgjengelig i to farger, svart og hvit. Body Scan kommer med et tre måneders abonnement på WITHINGS helse- og velværeprogrammer.

Om WITHINGS

WITHINGS ble etablert i 2008 og er verdensledende inne app-tilknyttet helseteknologi. Produktene gir omfattende helsekontroller og er et hjelpemiddel for å nå langsiktige helsemål. Et team av ingeniører, leger, helse- og sykehuspersonell utvikler effektive, presise og elegante enheter som hjelper til med å måle og analysere menneskers helse. Utvalget av hjemmeenheter kan overvåke mer enn 20 helseparametere og brukes daglig av millioner av mennesker over hele verden. WITHINGS portfolioutvalg inkluderer prisbelønnede produkter som smartvekter, hybrid-smartklokker og helsemålere, blodtrykksmålere, et smart febertermometer og et avansert søvnanalysesystem. Innsamlet data og hver måling visualiseres i WITHINGS egen app der brukerne kan få tips, motivasjon og verdifull innsikt i egen helseinformasjon, som til og med kan deles videre med fastlegen.

Om Impeto Medical

Impeto Medical er et fransk selskap opprettet i 2005 som spesialiserer seg på forskning, utvikling, produksjon og salg av medisinske enheter. Selskapet har et spesielt fokus fokus på produkter som avdekker og overvåker forekomster av perifer nevropati. Med mer enn tusenvis av SUDOSCAN®-produkter solgt over hele verden, har Impeto Medical satt en ny standard for avdekking og overvåking av småfibernevropatier. Dette er spesielt viktig for å forebygge alvorlige komplikasjoner som diabetes og flere nevrologiske sykdommer. For aller første gang er Sudoscan nå integrert i en hjemmeenhet som med en enkel innveiing gir allmennheten tilgang på en omfattende oversikt nerveaktivitet. Fra 20. november 2021 er Impeto Medicals aktiviteter solgt til WITHINGS-selskapet.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vebjørn Granum Kjersheim, BCW, vebjorn.granum.kjersheim@bcw-global.com, +4746937395

Referanser

[1] FHI: https://www.fhi.no/nyheter/2020/nye-tall-om-hvor-mange-som-har-diabetes-i-norge/ Hentet: 03.01.2022

[2] NHI: https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-generelt/diabetisk-nevropati/ Hentet: 03.01.2022

[3] Faktisk.no: https://www.faktisk.no/artikler/jxmyw/dette-dode-nordmenn-av-i-2020  Hentet: 03.01.2022

[4] Nasjonalforeningen for folkehelsen: https://nasjonalforeningen.no/hjerte-og-kar/ulike-hjertesykdommer/atrieflimmer/ Hentet: 03.01.2022